Ytelser helikopterverdenen hittil ikke har sett maken til.
Det er den selvsikre beskrivelsen Sikorsky selv gir av sitt nye helikopter S-97 Raider.
Prototypen ble vist fram første gang 2. oktober (se video nederst i artikkelen), og nå forbereder den amerikanske helikopterprodusenten jomfruferd i løpet av noen måneder.
Det er ventet at S-97 skal i lufta første gang på denne siden av nyttår.
Les også: Slik blir USAs nye militærhelikoptre
Lynraskt helikopter
S-97 er utstyrt med én motor, to kontraroterende hovedrotorer med rigide blader assistert av en skyvepropell for framdrift i høyere hastigheter, flight-by-wire-system samt det produsenten beskriver som vibrasjons-, støy- og luftmotstandsreduserende tiltak.
Det skal bidra til å gi helikopteret en marsjhastighet på hele 220 knop (407 kilometer i timen) og solid forbedrede manøvrerings- og hoveregenskaper sammenlignet med det USA i dag har av vertikalflygende maskiner.
Takket være koaksialrotorene, som i operasjon er mest kjent fra en rekke design fra russiske Kamov, behøves ingen halebom og halerotor som på konvensjonelle helikoptre.
Komposittskroget er i én del. Bakerst er skyvepropellen plassert midt i en H-hale.
– Det er et nytt helikopter, men enda viktigere: Det er en helt ny konfigurasjon. Vi har ikke sett noe så nytt på 30 år, sa Mark Miller, sjef for forskning og engineering i Sikorsky, under utrullingsseremonien.
Les også: Dette helikopteret har 22.500 hestekrefter
OH-58-erstatter
Femtonns-helikopteret skal flys av to flygere, mens den fleksible kabinen har plass til inntil seks soldater med utrustning, alternativt ekstra drivstoff og ammunisjon for oppdrag som krever dette.
Sikorsky tilbyr S-97 til den amerikanske hæren som erstatter for Bell OH-58D Kiowa Warrior som lett, bevæpnet rekognoseringshelikopter for den amerikanske hæren.
– Med Raider kan våre styrker møte trusler langt mer effektivt og komme seg unna fare mye raskere enn det som er mulig i dag, sa Sikorsky-sjef Mick Maurer.
Så langt har industrien selv bekostet det fireårige utviklingsløpet. Sikorsky har finansiert tre firedeler av gildet, mens 53 underleverandører og partnere har finansiert resten av Raider-programmet.
– Raider er i sannhet en «game-changer»-plattform, sa Louis Chênevert, administrerende direktør i Sikorskys morselskap United Technologies, på arrangementet på produsentens anlegg i West Palm Beach i Florida.
Hovedkontoret til Sikorsky ligger for øvrig i Stratford, Connecticut.
Les også: 250 timer på sjøen ble for mye for de nederlandske NH90-helikoptrene
SB>1 Defiant
Utviklingen av S-97 har pågått siden 2010, mens basisen i teknologien - koaksialrotorer og skyvepropell - ble tatt fram i X2-prosjektet som ble påbegynt i 2007.
X2-teknologien kan bli ytterligere oppskalert. Den benyttes også i SB>1 Defiant, det mellomtunge helikopteret som Sikorsky og Boeing i fellesskap har lansert som kandidat til å erstatte Sikorsky UH-60 Black Hawk og Boeing AH-64 Apache.
For et par måneder siden vant selskapene, i tillegg til Bell Helicopters med sin tiltrotormaskin V-280 Valor, kontrakt om å bygge testfly som skal demonstreres i lufta om to år.
Les også:
Her prøveskyter Forsvaret det nye mobile luftvernet
Her er norske stormingeniørers nye framkomstmiddel
Slik bygger den norske forsvarsindustrien relasjoner til Pentagon