Alle som har elbil kjenner på et eller annet tidspunkt på rekkeviddeangst.
Nå vil forskerne Feng Chen og Nicole Kringos ved Kungliga Tekniska högskolan (KTH) i Sverige stoppe denne angsten med en ny type asfalt som lader bilen trådløst gjennom magnetfelt.
Det er altså snakk om induksjon. For å få dette til, må asfalten blant annet inneholde induksjonsspoler, ferittkjerner (som brukes til å øke induktansen) og kommunikasjonsteknologi.
Les også: Svenskene vil lage et dekk der piggene kommer ut automatisk
Utfordringer i kø
Løsningen fungerer etter sigende godt i laben, men nå er det store spørsmålet om de klarer å få det til i virkeligheten.
Det gjenstår flere utfordringer.
– Elektrisitet overføres via et elektromagnetisk felt. Vi må bruke et stabilt asfaltmateriale som ikke ødelegger dette feltet og samtidig ta hensyn til faktorer som snø, sier Kringos i en pressemelding fra KTH.
– Man må også se på hvordan man skal gjøre veivedlikehold når veiene er elektrifisert. Dette stiller nemlig helt nye og komplekse krav til den biten, sier Chen.
Les også: Rotfrukt skal forhindre is på svenske vinterveier
Energi i infrastruktur
Forskningssjef Berit Laanke i Sintef Byggforsk kjenner ikke det spesifikke prosjektet, men synes det er interessant.
– Vi er inne i tematikken i Norge også. Sintef jobber med induktiv lading av kjøretøyer, og har flere prosjektskisser på gang sammen med NTNU. Uansett er tematikken kjempeinteressant. Bakgrunnen er at vi går mot et bærekraftig samfunn. Vi ønsker at infrastrukturen i samfunnet vårt, altså veier, jernbane og bruer, skal produsere energi, sier hun til Teknisk Ukeblad.
– Målet er at få infrastruktur som produserer like mye energi som det bruker i et livsløpsperspektiv. Kanskje vi også klarer å produsere mer energi i løpet av livsløpet. Det er en fantastisk målsetting. Vi er langt unna dette, men har så vidt begynt å ta tak i det, sier hun.
Les også: Tunnelboremaskinene har gravd 4 mil under London. Se resultatet
Kan være klart om fem-seks år
Kringos tilføyer at teknologien finnes til å bygge elektrifisert asfalt, men at de må ha svar på flere spørsmål før det blir en realitet.
– Hva skjer for eksempel med sensorer som er innbakt i veibanen? Hvor stor avstand kan det være mellom bil og asfalt? Hvordan reparerer man asfalt som har elektronikk i seg når den blir ødelagt, spør Kringos.
– Holdbarheten til asfalten må også forbedres for å forebygge skader som gjør at vann siver ned til elektronikken. Det må i tillegg være trygt for mennesker og dyr å bevege seg på veiene, sier hun videre.
Til tross for utfordringene tror hun at elektrifiserte veier kan være en realitet innen fem-seks år.
Les også: Åtte tunnelborere skal gi den største jernbane-utbyggingen siden andre verdenskrig
Mange jobber med saken
Det er ikke bare de to forskerne ved KTH som jobber med teknologien.
Flere ulike grupperinger på høyskolen er i gang med å se på hvordan konseptet kan bli en bærekraftig del av samfunnet og hvordan man skal klare å integrere teknologien i asfalt.
Alle grupperingene inngår i det europeiske forskningsprosjektet Fabric, som akkurat nå gjør en rekke tester av elektrifiserte veier.
Målet med prosjektet er å lage et fullverdig utbyggingskonsept som innebærer at man både får biler og veier til å fungere sammen rent teknisk. Det andre målet er at konseptet lønner seg, altså at vedlikehold- og konstruksjonskostnader ikke er for høye.
Les også:
Her sendes 10 kilowatt trådløst