En svart, noe spesielt utseende rib suser gjennom Stockholms skjærgård.
Om bord befinner det seg åtte bevæpnede froskemenn. Båten senker hastigheten. I løpet av to og et halvt minutt har rib-en forsvunnet fra overflaten og dykket ned til ti meters dyp.
Det som kunne vært plottet i en ny Jan Guillou-roman, er snart operativ virkelighet i den svenske marinen. Den nye farkosten heter Seal Carrier og leveres til den svenske marinen i mai.
Rib/ubåt-hybrid
Seal Carrier er utviklet av svenske Defence Consulting Europe AB (DCE) som ble stiftet i 1997.
Siden 2003 har selskapet jobbet med Seal Carrier-systemet. Den første prototypen, laget på spesifikasjoner fra det svenske forsvaret, var klar i 2006. Produksjonsversjonen er nå inne i sin siste testfase.
– Den svenske marinen ville ha en båt som går raskt på overflaten, kan gå ned i delvis neddykket tilstand og i tillegg dykke ned slik at båten kan parkeres på havbunnen mens styrken utfører sitt oppdrag, forteller DCE-direktør Fredrik Hillelson til Teknisk Ukeblad.
Tett på og «stealthy»
– Vi har hatt angrepsdykkere i Sverige i over 50 år. Dette er veldig dyktige soldater og sjøfolk. Problemet er at det er vanskelig å svømme med utrustning annet enn korte strekninger, noe som begrenser dykkernes operative kapasitet, forklarer Hillelson.
Ifølge ham har disse spesialstyrkene alltid lengtet etter en farkost som kunne ta dem tettere på enn det en konvensjonell ubåt kan, og mer diskret enn det et konvensjonelt overflatefartøy klarer.
Svaret heter altså Seal Carrier, og er det som på engelsk kalles «Swimmer Delivery Vehicle» (SDV).
Den svenske marinen klassifiserer farkosten som en «dykgruppbåt» (DGB).
Les også: Bygger "Afghanistan" i Troms
Hodet over vannet
Seal Carrier er utstyrt med en 360 hk dieselmotor som driver to vannjeter. På overflaten kan rib-en (rigid-inflatable boat) gå i 30 knop pluss med en rekkevidde på 150 nautiske mil.
I delvis neddykket modus, reduseres signaturen kraftig. Kun hodene på dykkerne stikker opp av vannet, sammen med en GPS- og kameramast og en snorkel til dieselmotoren.
Båten dykker ved å åpne bunnventilene og tømme pongtongene for luft. Om bord er det 14 5-liters trykkluftstanker (300 bar).
I delvis neddykket tilstand gjør båten fem knop.
50 meter ned
I fullstendig neddykket tilstand gjør båten fire knop. Båten har et litium-polymerbatteri med 25 kWh energikapasitet som gir strøm til to 5 kW-thrustere.
Båten kan gå ned til 50 meters dyp. Farten er begrenset til 4 knop og rekkevidden til 10 nautiske mil.
Å gå fra å være en rib ned til ti meters dyp tar 150 sekunder. Å gå til tilsvarende dyp fra delvis neddykket modus tar 30 sekunder.
Andre veien tar det 150 sekunder fra ubåten bryter overflaten til den er oppe i 30 knops fart.
Les også: Industrien krever norsk F-35-missil
Forsvarets flygende testbenk trer av
Bygges av Kockums
Fra prototypen for seks år siden er det gjort store tekniske forbedringer, forteller Hillelson.
Det gjelder blant annet større rekkevidde, lastekapasitet og høyere hastighet i neddykket og delvis neddykket tilstand.
For eksempel er blybatteribenken der seks dykkere satt på én rekke på prototypen nå erstattet av litiumpolymerbatterier, og det er nå plass til et mannskap på åtte.
Det er gjort forbedringer også på motorsida, hydraulisk akkumulator og navigasjonssystemet – en variant av Sea Cross.
Karbonfiberskroget bygges av det kjente verftet Kockums som i dag en del av ThyssenKrupp-konsernet.
Alle ansatte er dykkere
Hillelson er tidligere flotiljesjef i den svenske marinen og er i dag majoritetseier og daglig leder i DCE som holder til i Vaxholm like øst for Stockholm.
Selskapet består av tolv ansatte. Alle er ingeniører og/eller tidligere marineoffiserer, og samtlige er dykkere.
Försvarets materielverk (FMV), som er den svenske ekvivalenten til det vi her til lands kjenner som Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo), har bestilt denne én Seal Carrier med opsjon på ytterligere to.
De avsluttende sjøtestene blir gjennomført de kommende to ukene utenfor Göteborg og Stockholm.
Deretter starter FMV sin mottakskontroll i mars, med utdanning av operatører i april/mai og leveranse i mai.
Les også: Sea King-enes konge
Nordmenn med på testing
– FMV er i denne fasen en uhyre viktig kunde for oss. Med dem som referanse kan vi lykkes på det internasjonale markedet. I Sverige vil behovet ligge på kun fire-fem båter, sier Hillelson.
Han sier at det er stor interesse for dykkerbåten verden over, og at DCE for tiden er i forhandlinger med ti potensielle kunder.
Hillelson bekrefter dessuten at det også vil være norske representanter til stede ved de avsluttende sjøtestene, uten å gå mer i detalj.
Det er mest nærliggende norske styrkene å bruke denne typen farkost, vil være Marinejegerkommandoen (MJK). Disse benytter blant annet ubåter som transport i dag. Les mer i for eksempel denne ferske artikkelen
– Det er egentlig en selvfølge at det er interesse for dette utstyret også i Norge. Dette er dessuten styrker som vanligvis får omtrent det utstyret de vil ha, det ligger i sakens natur, påpeker Hillelson.
Liten konkurranse
Seal Carrier-systemet vil i tillegg komme i to versjoner beregnet på å frakte selvgående undervannsfarkoster og fjernstyrte våpenstasjoner. Disse betegnes henholdsvis som Seal AUV og Seal RWSV.
Systemet vil fungere som basis også for en sivil versjon. DCE jobber dessuten med autonome varianter.
DCE har også under konstruksjon en SDV for to dykkere som tilpasses torpedorør, Seal Torpedo.
Såkalte SDV-er benyttes i dag blant annet av den britiske marinen og amerikanske Navy Seals.
– Det finnes jo mange forskjellige undervannsbåter, men av slike hybridbåter har vi kun én amerikansk konkurrent som ærlig talt er ganske dårlig. Vi merker at det er i ferd med å oppstå en viss konkurranse nå. Men dette er ikke teknologi som lar seg ta fram over natta. Vi mener å ha 6–8 års forsprang på disse, sier DCE-sjefen.
Les også: Intelligente granater er siste skudd fra Nammo