Den aktuelle modellen er den lille elbilen Strati, som er deres første beregnet på masseproduksjon. Hele karosseriet med chassis er printet i ett stykke, en prosess som tok 44 timer. De mekaniske delene er hentet fra Renault Twizy.
Pressekontakt Kate Hartley i Local Motors forteller at de regner med å ha bilen klar for markedet i løpet av neste år.
– Den vil koste mellom 18.000 and 32.000 dollar per kjøretøy, forteller hun.
![Teknisk Museum](https://images.gfx.no/80x/2872/2872884/TM_logo20_primaer_black.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy550,cw3000,ch1000,2000x/2869/2869688/816A0828.jpg)
Før den sendes ut på markedet skal den testes grundig på veien og gjennomgå noen krasjtester før den blir godkjent for kjøring på veien.
Les også: Nytt system kan forutsi filbytte
En begynnende revolusjon?
Hun forteller at denne måten å produsere biler på har mange viktige fordeler, først og fremst når det gjelder produksjonsomkostninger.
– Verktøykostnadene for en 3D-trykket bil utgjør praktisk talt ingenting, og materialene som brukes for å printe bilen kan gjenbrukes. Man kan også enkelt gjøre modifiseringer, sier hun.
I tillegg blir bilen veldig lett. Bilen er printet i ABS-plast og veier ikke veier mer enn 860 kg.
Local Motors satser på å bygge mikrofabrikker forskjellige steder i verden. Til nå har selskapet tre i USA, men planlegger produksjon i flere land.
Karosseriarkitekt Arjan Strating i den tyske bilprodusenten Audi AG sier til Teknisk Ukeblad at han ikke frykter konkurranse fra Local Motors. Han har liten tro på at 3D-print kan erstatte dagens metoder i bilproduksjonen.
Les også: Så mye lengre bremselengde får du på glatt føre
![Flere modeller: Local Motors viste fram både sin Rally Fighter (til venstre) og elbilen Strati under IMTS-utstillingen i september i fjor.](https://images.gfx.no/580x/1665/1665540/1200036206.jpg)
Skeptisk
Strating mener likevel at denne måten å produsere biler på kan brukes til å lage spesielle kjøretøy til spesielt bruk, der det ikke stilles de samme krav som til klassiske biler. Teknologien i seg selv ser han på som svært interessant, men til å lage en komplett bil er det ennå langt igjen.
Det har blant annet med tilgjengelige materialer å gjøre. Han har liten tro på at ABS-plast er godt nok til å produsere biler med internasjonale krav til sikkerhet og komfort.
– Det trengs masse ingeniørarbeid for å gjøre dette ordentlig, sier han.
Derimot har han tro på at 3D-print kan bli brukt til å lage enkelte komponenter, noe bilprodusentene faktisk gjør allerede.
Stratings viktigste innvending mot denne metoden er at metoden er for langsom.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Norge har helseselskaper i verdensklasse: Slik henter de milliarder fra USA](https://images.gfx.no/1000x333/2872/2872863/processed-0D25587D-85A7-45CF-8715-44498ACCC244.jpg)
– Vi produserer 2000 biler per dag med dagens metode, mens Local Motors bruker nesten to dager på å lage et karosseri, sier han.
Les også: «Strikket metall» kan gi lavere bensinforbruk
Konkurransedyktig?
Et selskap som jobber med produksjon av bildeler i Norge er Benteler Aluminium Systems Norway A/S, som blant annet produserer støtfangere for de store bilprodusentene.
Anders Artelius, som representerer selskapet, presiserer at han ikke er noen ekspert på 3D-printing, men ut i fra det som er trenden blant kundene, har han ikke tro på 3D-print av hele karosserier. Selv kjenner han teknologien kun for stykkproduksjon hvor komplekse geometrier søkes.
Han forteller at trenden i bilindustrien er globale plattformer som for eksempel Volvo SPA eller VW MLB.
– I tillegg er design med flere materialer etterspurt. Det stiller da krav til sammenføyningsteknologier, stål mot aluminium, aluminium mot FRP, FRP mot stål, og så videre, sier han.
Ut i fra dette mener han one-piece-design er en tanke, men han er usikker på om dette er konkurransedyktig. Validering av for eksempel krasjytelse er ifølge ham noe som krever mye ressurser.
Les også:
Tesla-sjefen: – Vi skal lage billigere elbil enn GM