HANNOVER: Du tror det ikke før du får se det. Teknisk Ukeblad har nå sett det – på CeBIT-messa i Hannover.
Når sjåføren av denne bilen trykker på en knapp, begynner bilen å trekke seg sammen på trekkspillvis.
LES OGSÅ: Tesla lager M5-konkurrent
Krymping
Elbilen, som kun har to seter, måler ikke mer enn 2,10 meter fra front til hekk. Men det hindrer ikke sammentrekningen.
Totalt kan bilen krympe en halv meter i lengden.
Dermed kan bilføreren få plass på selv de trangeste parkeringsplasser.
– Vi kan trekke sammen bilen. Hele kupeen går opp, slik at karosseriet kan trekke seg sammen opp til 50 centimeter. Det gjøres ved hjelp av elektriske aktuatorer, sier Roman Szczuka, forsker ved German Research Centre for Artificial Intelligence (DFKI), til Teknisk Ukeblad.
LES OGSÅ: Ladbar Volvo-SUV med 350 hk
Sidelengs
Bilen er materialiseringen av et forskningsprosjekt i regi av The Robotics Innovation Centre ved DFKI.
Parkeringen gjøres enda enklere ved at hjulene kan svinges mer enn hjul på regulære biler. Slik kan bilføreren kjøre inn til en parkeringsplass og så bevege lede sidelengs inn på parkeringsplassen.
– Vi kan en motor i hvert hjul som gjør at hjulene kan svinges inntil 90 grader. Dette gjør det mulig å parkere sidelengs, sier forskeren.
LES OGSÅ: – Elbilkjøp er fortsatt risikabelt
Biltog
Det er i tillegg mulig å koble eller "dokke" bilene sammen til et elektrisk biltog på veien. Et slikt tog kan bestå av opptil 20 biler.
Det fiffige her er at alle bilene som utgjør et slikt tog deler all energien som er tilgjengelig, slik at en bil med nesten flatt batteri bli ladet av de andre bilenes batteri.
Bilens rekkevidde på batteriet er 100 kilometer, og makshastigheten er 55 kilometer i timen.
Bilen er en prototype, men forskerne mener at den representerer bilen slik den vil fremstå i fremtida.
LES OGSÅ: Nissans ladebløff: Leaf-kabelen skal ikke brukes
Kjører selv
– Dette er en framtidsbil. Vi håper og tror denne teknologien vil bli brukt i biler i fremtida. Det gjelder for eksempel også autopilotfunksjonen, sier Szczuka.
Bilen har nemlig innebygde sensorer som gjør den i stand til å kjøre av seg selv uten å kollidere med andre biler.
Forskerne jobber med smarttelefonstyring, som innebærer at du med telefonen kan fortelle bilen at den skal komme og hente deg.
LES OGSÅ:
Folk positive til elbiler, men vil ikke ha
Sportsbillegende gjør comeback på strøm
Smått er godt for nye tyske elbiler