Ved årsskiftet kommer Volvos nye ladbare modell - V60 plug-in hybrid.
Her til lands blir prisen 650 000 kroner. Det er 100 000 kroner for mye, mener Volvo selv:
– Plug-in-hybriden får 180 000 kroner i avgifter, mens vår V60 DRIVe avgiftslegges med 80 000 kroner. Vi mener avgiftsnivået på disse to modellene burde vært det samme, sier Øystein Herland som er administrerende direktør i Volvo Personbiler Norge.
Må tilpasse avgiftene
Det er effektkomponenten i engangsavgiften som rammer den ladbare varianten hardt på vei inn til Norge. Den har en 215-hestekrefters D5-motor under panseret - i tillegg til en elmotor som yter 50 kW. Samlet effektuttak er altså 285 hk.
Billigste V60 har en 115 hk D2-motor. Utslippet på den er 119 gram CO2 per kilometer, mens hybriden takket være stort batteri og 50 km elektrisk rekkevidde har et offisielt utslipp på kun 49 g CO2/km.
Den norske volvosjefen understreker at han ikke ber om noe momsfritak à la elbilene for V60-hybriden.
– Jeg ber bare om at hybriden ikke straffes og at vi i stedet får et avgiftssystem som legger til rette for å innføre ny teknologi.
– Dette er en problemstilling som ikke dukker opp andre steder i Europa. Husk at vi kun har én prosent av det europeiske markedet, og kan ikke forvente at bilprodusentene skal lage særnorske varianter, sier Herland til Teknisk Ukeblad.
Oslo tredje by
Volvo er på europaturné med sin ladbare hybrid og besøkte denne uka Oslo. Hittil har bilprodusenten vært i Hamburg og Paris. Etter oslovisitten, går turen til Amsterdam og deretter blant annet Stockholm, Zürich og London.
I forbindelse med lanseringen, arrangerte Volvo et frokostmøte der de utfordret et knippe politikere om tiltak for å kunne nå målet i Klimameldingen om et gjennomsnittlig utslipp på 85 gram CO2/km fra nybilparken i 2020.
Marianne Marthinsen, som sitter i Stortingets energi- og miljøkomité for Arbeiderpartiet, antydet at det vil komme større vektfradrag for hybrider i neste års statsbudsjett.
Hybridene blir allerede i dag kompensert noe for at de nødvendigvis blir tyngre av å drasse på stor batterikapasitet.
60 til Norge
Teknisk Ukeblad var blant dem som fikk prøve en tidlig prototyp av V60 i ladbar versjon for ganske nøyaktig ett år siden. Nå har Volvo til sammen produsert 20 prototyper, hvorav fire var med til Norge.
– Selv om det fortsatt er noen ledninger som stikker ut her og der, har vi nå forfinet software og resten av den hybride drivlinja. Vi er klare til å starte serieproduksjon i Torslandaverken i uke 46, opplyser Anders Berndtsson som har ansvar for test og validering av plug-in-hybriden.
Det skal kun lages tusen nummererte eksemplarer, hvorav 60 tas inn til Norge.
Berndtsson forteller at hadde et blikk på effektivisering og miljø også da han startet som ung ingeniør i Volvo i 1981. Men da handlet det mest om aerodynamikk og å redusere rullemotstand og vekt. Nå er han en av rundt 200 ingeniører som jobber med elektrifisering i Volvo.
Vattenfall og Siemens
Vattenfall, som har finansiert halvparten av utviklingskostnadene til plug-in-hybriden, har fått en liten skjult takk inne i bilen, nemlig hvite fossefall-lignende striper i skinnsetene. Eksteriørt er det gjort noen små grep, blant annet en hekk som er enda mer sportslig enn R-design akkompagnert av emblemet «D6 AWD».
Litt på samme måte som at konseptet XC60 plug-in var dekorert med «T8» da den ble vist fram i Detroit i januar.
Volvo har flere industrigiganter på laget. For et halvt år siden inngikk de et elektrifiseringssamarbeid med Siemens.
Les også: Volvo og Siemens i elbilsamarbeid
Bærekraft OG luksus
V60-hybriden er altså utstyrt med en femsylindret 2,4-liter D5-turbodiesel som yter 160 kW med et dreiemoment på 440 Nm som driver framhjulene.
Et vannkjølt litiumionebatteri fra LG Chem, med kapasitet på 12,3 kWh hvorav Volvo anvender 8, gir strøm til en elmotor som yter 50 kW/200 Nm på bakakslingen. Det holder til rundt 50 kilometers kjøring med kun batteridrift.
V60 plug-in hybrid er utstyrt med en sekstrinns automatkasse. Volvo har satt opp bilen med tre kjøremodi: «pure», «hybrid» og «power».
Med knappen «pure» trykket inn, går bilen utelukkende elektrisk, bortsett fra hvis du trykker gasspedalen hardt inn. Da vil dieselmotoren av sikkerhetshensyn slå inn og bidra til akselerasjonshjelp. Men selv i «pure», er det ingen problem å holde tritt i vanlig bytrafikk.
Det er lite som tyder på at Volvo med det første vil benytte den gjerrigste dieselmotoren i en hybrid. De kommer seg likevel under 50 gram CO2 per kilometer med den største dieselmotoren, og legger ikke skjul på at «luxury» er like viktig som «sustainability».
Det betyr blant annet prestasjoner som dette: Den rundt to tonn tunge stasjonsvogna klarer å akselerere fra 0-100 kilometer i timen på godt under sju sekunder.
Les også:
Også S60 kan bli plug-in-hybrid