Nylig inviterte Statens vegvesen til anbudskonkurranse i forbindelse med byggingen av ny bru over Farriseidet i Vestfold.
Brua er siste etappe på E18 gjennom Larvik, og er prosjektert i samarbeid mellom Rambøll og L2 arkitekter, skriver Våre veger.
Les også: Roterende bru slipper båter forbi
Den første i Norge
– Brua er den første av sin sort i Norge, sier Jon Halden, i Rambøl.
Den er planlagt som skråkabelbru med V-formet tårn, og og to kabelplan. Tårnene er 70 meter høye, og tiltes både utover og bakover. I det opphengte spennet utformes overbygningen som en stålkasse i samvirke med et plass-støpt betongdekke.
– Det som skiller brua fra andre bruer i Norge er at det er en skråkabelbru i kurve. Skråkabelbru er det bygget flere av, men den at den ligger i en kurve er ikke gjort tidligere her i landet. I tillegg til det er det et tårn på hver side, som tiltes både bakover og utover, forklarer Halden.
I sidespennene blir overbygningen av brua utført som to betongkasser som kobles sammen.
Brua blir 28 meter bred og 570 meter lang. Hovedspennet blir på 120 meter, og typisk spennvidde ellers er 50 til 60 meter.
Les også: Gulli bru glir på plass
Kompliserte grunnforhold
I tillegg til en utfordrende konstruksjon, er grunnforholdene der brua bygges kompliserte.
– Vi må pæle for alle fundamentene og det er 70 meter ned til fjellet, det har ikke vært helt enkelt, sier Halden.
Utover det har det blitt noen matematiske utfordringer under prosjekteringen.
– Sammenhengen med kurvatur og utforming på tårene har krevd en del bygningsmessige, mattematiske utfordringer, sier Halden.
Les også:
Vil sette verdensrekord over Mjøsa