Den elektriske versjonen av supersportbilen Audi R8 har hittil kun eksistert på konseptstadiet.
Nå har Audi-ingeniørene gjort så store framskritt på R8 e-tron at bilen skal settes i produksjon.
Det fortalte sjef for teknologiutvikling i Audi AG, prof. dr. ing. Ulrich Hackenberg, på bilprodusentens årlige pressekonferanse tirsdag.
Les også: Vil doble kapasiteten til elbilbatteriet
450 km
– Vi har gjort lovende framskritt i løpet av de siste måneders utviklingsarbeid. Rekkevidden er økt fra 215 til om lag 450 kilometer, noe som er helt avgjørende for praktisk bruk, sa Hackenberg.
Bortsett fra rekkevidden, kom ikke Audi med så mange tall og andre detaljer om produksjonsversjonen av R8 e-tron.
Det Hackenberg sier er at de har gjort batteritekniske fremskritt som har resultert i en ny batteripakke med større energi- og effekttetthet.
Dette kombineres med en mer effektiv drivlinje som følge av at de, ifølge teknologisjefen, har gjort markante effektivitetsforbedringer både på mekaniske, elektriske og elektroniske komponenter.
Les også: Tesla innfører sanntids trafikkinformasjon og gratis musikk i bilene
Teknologioverføring
– Kort fortalt kombinerer vi kraft og utholdenhet, sa Hackenberg.
Hele foredraget, samt det fra toppsjefen Rupert Stadler, kan lastes ned her.
Den nye versjonen av R8 e-tron skal settes i produksjon, dog i begrenset antall. Det er ikke sagt når de første bilene skal leveres.
Noe av poenget med å ta fram denne bilen er å overføre teknologien til den øvrige porteføljen elektrifiserte modeller.
Audi skal komme med ladbare hybrid-versjoner av A6, A8 og neste Q7, i tillegg til dagens A3 e-tron.
Les også:
På 12 år har Toyota senket kostnaden på brenselcellebiler med 95 prosent
Tesla bygger gigantfabrikk for litiumionebatterier
Snart kommer treprodukter i bilen