INDUSTRI

Denne fergen skal gå på vindkraft

Store batterier og vindmøller skal drive en helt ny ferge.

Ærø-innbyggerne er selvforsynt med vindkraft, og kan i framtiden også kjøre batteriferge ladet med el fra vindturbiner.
Ærø-innbyggerne er selvforsynt med vindkraft, og kan i framtiden også kjøre batteriferge ladet med el fra vindturbiner. Bilde: Green Ferry Vision
1. feb. 2015 - 10:07

Vindmøllene på øya Ærø produserer totalt sett mer vindkraft enn øyas innbyggere greier å forbruke.

Fra 2017 skal vindkraft forsyne en ny el-ferge, som vil erstatte en av de fire fergene som frakter øyboere til og fra Ærø i dag.

Det danske el-fergeprosjektet, som stammer fra et forprosjekt fra Marstal Navigationsskole, fikk nylig positivt svar på en søknad om 125 millioner kroner gjennom EUs forsknings- og innovasjonsprogram, Horizon 2020.

Les også: Dette skipet er utslippsfritt og har ingen mennesker ombord

Lades natt og dag

Fergen, som skal stå klar 2017, skal utstyres med to elmotorer på 750 kW. Hver av disse kan alene drive fartøyet framover.

En tredjedel av batterikapasiteten lades opp mot natten, og to tredjedeler lades i fergemannskapets lunsjpause på dagen.

I alt forventes det at fergen vil forbruke 2,6 millioner kilowattimer i året, skriver Ingeniøren.

I dag slipper de fire Ærø-fergene ut 9000 tonn CO2. Når el-fergene er i drift, vil utslippene reduseres med 25 prosent, sier Henrik H. Mikkelsen, lektor på Marstal Navigationsskole.

– Det forutsetter at vi skifter ut de tre andre fergene også, sier Mikkelsen til Fyens Amts Avis.

Les også: Maersk setter ny container-rekord

Full utskiftning

Alle fire ferger skal etter planen være skiftet ut i 2021.

Den første skal bygges på det lokale verftet, Søby Verft, og vil bli utstyrt med batterier og el-drivdel fra Siemens.

Batteriene av typen NMC (nikkel-mangan-kobolt), vil ha en kapasitet på 3.800 kWh og veie 50 tonn.

Fergens batterier skal lades med elektrisitet fra vindmøller eid av det lokale forsyningsselskapet Syd- og Sønderjyske energiselskab (SE).

Les også:

Nå er dette kjempeskipet på vei for å hente Goliat

Derfor velger de den dyreste løsningen over Oslofjorden

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Batteriekspert om batterier på skip: – En blindvei  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.