På IFA i Berlin lanserte Samsungs sin nye Galaxy Note 4 med ny betydelig bedre design og bedre egenskaper. Som forventet altså.
Men de lanserte også et ganske innovativt tilleggsutstyr til telefonen. En innstikks VR-brille: Galaxy Gear VR.
Vi fikk prøve den og ble imponert.
Les også: Se hæren kjøre stridsvogn med Oculus Rift
Trenger to skjermer
En VR-brille trenger for det første to skjermer som kan vise et bilde til hvert øye. Skal det være VR må det være 3D. Det løser Samsung ved at brillene bare er en slags avansert dykkermaske som du dytter telefonen inn i slik at den kobler seg til masken via USB.
Skjermen på Galaxy Note 4 er på hele 5,7 tommer og har en oppløsning på 2560 ganger 1440 punkter og det er nok til begge øynene. Når brillene er på og telefonen på plass blir hvert øye tildelt en del av den svære skjermen og de to delene viser bilder som gir den riktige 3D opplevelsen.
Men skal det være VR så må bildet følge hodebevegelsene og brillene må vite nøyaktig hvordan du dreier hodet. Det er jo akkurat det sensorene i en mobil er så flinke til.
Akselerometrene og gyroskopene kan fortelle systemet om den minste lineære eller roterende bevegelser, hver av dem i alle tre akser.
Siden det er telefonen som er dyr, og inneholder det aller meste av teknologien, er masken og den medfølgende bluetoothbaserte spillkontrolleren billig.
Hele settet vil koste rundt to tusen kroner. Om den kommer til Norge. Det er ikke sikkert på nåværende tidspunkt.
Les også: Googles TV-pinne har blitt mye bedre. Slik bruker du den
Film
Samsung og Oculus har også tenkt at dette kan være en god måte å se film på.
Når brillene er på ser det ut som du har et riktig svært lerret foran deg med en 96 graders betraktningsvinkel. Og filmene er selvfølgelig i 3D.
Sannsynligvis skal Oculus drive netthandler som skal selge film, spill og annet innhold som gjør seg i VR.
Testing
Vi tok på oss masken som hvilken som helst dykkermaske og kom straks inn i en helt annen verden. En spillverden vi kunne bevege oss rundt i.
Dette var ikke noe skikkelig dataspill, men en demonstrasjon av hvordan man kan utnytte teknologien. Og det virket veldig naturlig å bevege seg rundt, samtidig som vi kunne vri hodet opp og ned og frem og tilbake og se oss rundt. Akkurat som i den virkelige verden.
Det er imponerende hvor raskt systemet reagerer på hodebevegelser.
Vi kunne ikke merke at det hang etter og det gjør selvfølgelig opplevelsen mye mer virkelighetstro.
Les også: Lag din egen VR-brille i papp
Ikke HD
Samtidig la vi merke til at selv med den høyoppløste skjermen, hvor det er helt umulig å få øyne på piksler, når du ser på den, ble bare sånn passe oppløst når vi så i masken.
Grunnen er at vi egentlig bare ser to små områder i skjermen og de blir forstørret opp svært mye for at de skal gi inntrykk av den kunstige verdenen.
Om dette kommer til å bli en suksess er ikke godt å si. Det er mange faktorier som vil påvirke det.
For det første passer det bare til en telefon. For det andre er det et spørsmål om hvor mye arbeid det er for utviklerne å tilpasse en VR-versjon av spillene.
Om det er lett kan det jo også tenkes at dette vil få anvendelse utenfor spillmarkedet. Kan man lett overføre en 3D modell av en bygning vil jo dette være en fantastisk måte å vandre gjennom på.
Les også:
Google innleder samarbeid med Ray Ban
TEST: Sony Personal 3d Viewer HMZ-T3W: Egotripp-gadget med stor E