Golf GTE Sport heter Volkswagens nye konseptbil som ble vist fram på det legendariske GTI-treffet ved Wörthersee i Østerrike sist torsdag.
Den ladbare hybriden er nok et godt stykke unna å settes i produksjon, ifølge VW selv.
Men elementer fra bilen, som for eksempel firehjulsdriftteknologien, instrumentvisningen og en god del designdetaljer, kan være på vei til serieproduksjon.
Les også: Nå selger Tesla bilene sine brukt
WRC-motor
Som navnet indikerer er det dominante motorsportgener i hybridkonseptet.
Under panseret sitter en 1,6-liter turboladet og direkteinnsprøytet bensinmotor som yter 299 hk/220 kW og 400 Nm.
TSI-motoren er hentet fra rallybilen Polo R WRC.
VW vant WRC både i debutsesongen i 2013, i fjor og leder også lagkonkurransen så langt i 2015 med denne motoren.
TU tester elmotorsykler: TU tester elmotorsykler: «Herre min hatt, så morsomt!»
400 hk/670 Nm
I konseptbilen har den i tillegg fått selskap av to 85 kW elmotorer.
Den ene leverer et dreiemoment på 330 Nm og er montert foran og integrert med DSG-girkassa (DQ400E).
Den andre sitter bak og leverer 270 Nm.
Effekten for hele hybridsystemet er 400 hk/294 kW med 670 Nm totalt dreiemoment.
Volvo fjerner framsetet: Volvo fjerner framsetet - erstatter det med beinplass og luksus-hylle
GTE-modus
Når bilen stilles inn i såkalt GTE-modus skal den være i stand til å akselerere fra stillestående til 100 kilometer i timen på 4,3 sekunder og nå en toppfart på 280 kilometer i timen.
VW oppgir følgende øvrige akselerasjonstider:
0-50 km/t: 1,8 s, 0-130 km/t: 6,5 s, 0-200 km/t: 15,9 s
I GTE-modus opptrer den fremste elmotoren kun som generator som forsyner litumionebatteri og den bakre elmotoren med strøm.
VW bruker begrepet «elektrisk kardangaksel», ettersom det ikke er noen mekanisk forbindelse mellom forbrenningsmotor og bakhjul.
I «e-modus» er det i hovedsak drift på bakakslingen. Helelektrisk rekkevidde oppgis til 50 kilometer.
Stor oversikt: Stor oversikt: Her er rekkevidden til alle elbilene du kan kjøpe i Norge
Kjørelinje-tips
VW oppgir ikke vekten på toseteren med måkevingedører, men utstrakt bruk av karbonfiber både utvendig og innvendig burde bidra til å holde vekten nede.
Bilen måler ellers i lengde 4 127 mm, bredden er 1 869 mm og høyden er 1 235 mm.
Førerplass og passasjersete er i atskilte rom og det eksperimenteres med instrumentpanelene og hvordan disse vises for sjåføren.
Instrumentene er plassert på skjermer i tre lag og i prioritert rekkefølge slik at den mest vesentlige informasjonen til enhver tid er mest synlig.
At dette i hovedsak er en banebil blir understreket av at det til og med skal være en virtuell indikator av ideell kjørelinje å få servert i «head-up-displayet».
Biodiesel: – I kaldt vær ble filtrene tettet av et voksaktig stoff, og bilene mistet motorkraften
Snart 40 år
VW hadde med seg ytterligere et konsept til det 34. GTI-treffet ved den østerrikske innsjøen.
Golf GTI Clubsport skal ifølge produsenten hinte om den kommende jubileumsmodellen som lanseres neste år for å markere at Golf GTI er 40 år.
Les også: Nå selger denne mer enn Tesla