KARRIERE

Denne gründergjengen fikk til det ytterst få klarer

Slik gikk det med 20 oppstartsbedrifter.

De ansatte i mobilspillselskapet Dirtybit kan juble over et resultat på 9 millioner kroner. Det er langt fra alle oppstartsselskaper som har det slik.
De ansatte i mobilspillselskapet Dirtybit kan juble over et resultat på 9 millioner kroner. Det er langt fra alle oppstartsselskaper som har det slik. Bilde: Eivind Senneset
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
22. aug. 2016 - 06:00

Teknisk Ukeblad spurte i fjor investorer, gründere, interesseorganisasjoner og sentrale personer i innovasjonsmiljøet om hvilke nye, norske teknologibedrifter de trodde ble mest spennende i 2015.

Resultatet var en liste over 20 oppstartsbedrifter innen teknologi.

Vi har nå sett hvordan det gikk med disse, målt i kroner og øre i ferske regnskap.

(Se hele listen lenger ned)

Rødt, rødt, rødt

Det er ikke lett i starten, viser tallene. Av de 14 gründerbedriftene vi har 2015-tall for, så gikk 11 i minus.

Kun tre gikk i pluss.

En av dem er Ceram Coatings som ble stiftet i 2014. Selskapet har teknologi for å lage ekstremt sterke, beskyttende belegg av silisumkarbid på metall som springer ut av forskning ved NTNU.

Selskapet hadde inntekter på totalt 4,9 millioner kroner og et resultat på 1 million kroner i sitt første avlagte regnskap.

- Vi fikk dette til ved å vinne en del stipender, pitchekonkurranser og forretningsplankonkurranser – i tillegg til å ta betalt for tjenester vi leverer i et kommersialiseringsprosjekt fra Forny2020, forteller Gisle Østereng.

Teknisk Ukeblad har tidligere omtalt hvordan Trondheimsbedriften kan lage et av de hardeste beleggene i verden.

Vinnere på mobilspill

Et annet av selskapene som går bra, faktisk svært bra, er mobilspillselskapet Dirtybit.

I 2015 omsatte Bergen-selskapet for 22 millioner kroner og hadde et resultat på 9 millioner kroner.

- Vi har gode tall. Vi har både kunnet utvikle nye spillideer og selskapet på grunn av dette, sier markedssjef Anette Ståløy.

Spillselskapet som startet i 2012 har nå ti ansatte. De har fått mobilspillene Fun Run 1 og Fun Run 2 på topplistene i USA.

- Det er ingen selvfølge å lykkes i spillmarkedet. Det var tøft i 2012 og er enda tøffere nå. Appmarkedet er mettet. Vi har konkurrenter med milliardbudsjetter til markedsføring, vi må derfor finne andre måter enn kostbar, direkte markedsføring for å promotere spillene våre, sier hun.

Intensiv bruk av sosiale medier har vært en del av deres suksessoppskrift for å få ut spillene. En annen forklaring er at de har fått med flinke folk fra starten. De har heller ikke eksterne investorer, men er selveid.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

- Det gjør at vi kan snu oss raskt rundt, sier hun.

- Veldig få klarer overskudd

 NHH-forsker Tor Johannessen er ikke overrasket over at så få går i pluss.

– Det er nokså forventet hos oppstartsbedrifter, sier NHH-forsker Tor Johannessen.

Han er førsteamanuensis ved Institutt for Strategi og ledelse på Norges Handelshøyskole.

– Som regel er det røde tall de første årene. Veldig få klarer å få et lite overskudd, sier han.

Forskeren lister opp en rekke utfordringer de nystartede teknologibedriftene kan stå overfor: Markedssvikt, konjunkturer, lansering på feil tidspunkt, teknologisk utvikling og konkurranse.

- Mange feilvurderer markedet. De har ikke gjort hjemmeleksen, de blir forelsket i eget produkt, sier han på generelt grunnlag.

Han fordyper seg i innovasjon og entreprenørskap. For tiden forsker han på hvorfor såkalte gasellebedrifter i større grad går konkurs enn andre bedrifter.

Johannesen anslår at de fleste oppstartsbedrifter bruker mellom tre og fem år på å gå i overskudd.

 – Kommer du gjennom denne perioden uten å gå konkurs, så har du muligheter, sier han.

Hele listen

Disse 20 selskapene var på TUs liste:

Unacast: inntekter 518.000 kroner, resultat - 3,2 millioner kroner 

Zwipe: inntekter 724.000 kroner, resultat - 17,8 millioner kroner

Dirtybit: inntekter 22 millioner kroner, resultat 9 millioner kroner

Elliptic Labs: inntekter 3,6 millioner kroner, resultat - 23,9 millioner kroner

Dolphitech: inntekter 5,3 millioner kroner, resultat på – 4,8 millioner kroner

BerGenBio: inntekter 0 kroner, resultat på – 72 millioner kroner

One2Touch: inntekter 99.000, resultat – 15,8 millioner kroner

Novelda: inntekter 14,8 millioner kroner, resultat - 30 millioner kroner

Prox Dynamics: inntekter 98,5 millioner kroner, resultat 12,3 millioner kroner

Domos Labs: inntekter 1,5 millioner kroner, resultat – 2,3 millioner kroner

AIMS Innovation: inntekter 1,3 millioner kroner, resultat - 6,5 millioner kroner

Seram Coatings: inntekter 4,9 millioner kroner, resultat 1 millioner kroner

Kubicam, inntekter 0 kroner, resultat - 7,5 millioner kroner

Assitech, inntekter 1,2 millioner kroner, resultat - 795.000 kroner

Regnskapene for resten av selskapene på listen er enten ikke levert eller registrert hos Brønnøysund. Dette gjelder Kahoot, Xeneta, Wonderloop, TuniChor, Petrostreamz og VidFlow.

(resultat viser til årsresultat i 2015-regnskapet)

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.