Teknisk Ukeblad spurte i fjor investorer, gründere, interesseorganisasjoner og sentrale personer i innovasjonsmiljøet om hvilke nye, norske teknologibedrifter de trodde ble mest spennende i 2015.
Resultatet var en liste over 20 oppstartsbedrifter innen teknologi.
Vi har nå sett hvordan det gikk med disse, målt i kroner og øre i ferske regnskap.
(Se hele listen lenger ned)
Rødt, rødt, rødt
Det er ikke lett i starten, viser tallene. Av de 14 gründerbedriftene vi har 2015-tall for, så gikk 11 i minus.
Kun tre gikk i pluss.
En av dem er Ceram Coatings som ble stiftet i 2014. Selskapet har teknologi for å lage ekstremt sterke, beskyttende belegg av silisumkarbid på metall som springer ut av forskning ved NTNU.
Selskapet hadde inntekter på totalt 4,9 millioner kroner og et resultat på 1 million kroner i sitt første avlagte regnskap.
- Vi fikk dette til ved å vinne en del stipender, pitchekonkurranser og forretningsplankonkurranser – i tillegg til å ta betalt for tjenester vi leverer i et kommersialiseringsprosjekt fra Forny2020, forteller Gisle Østereng.
Teknisk Ukeblad har tidligere omtalt hvordan Trondheimsbedriften kan lage et av de hardeste beleggene i verden.


Vinnere på mobilspill
Et annet av selskapene som går bra, faktisk svært bra, er mobilspillselskapet Dirtybit.
I 2015 omsatte Bergen-selskapet for 22 millioner kroner og hadde et resultat på 9 millioner kroner.
- Vi har gode tall. Vi har både kunnet utvikle nye spillideer og selskapet på grunn av dette, sier markedssjef Anette Ståløy.
Spillselskapet som startet i 2012 har nå ti ansatte. De har fått mobilspillene Fun Run 1 og Fun Run 2 på topplistene i USA.
- Det er ingen selvfølge å lykkes i spillmarkedet. Det var tøft i 2012 og er enda tøffere nå. Appmarkedet er mettet. Vi har konkurrenter med milliardbudsjetter til markedsføring, vi må derfor finne andre måter enn kostbar, direkte markedsføring for å promotere spillene våre, sier hun.
Intensiv bruk av sosiale medier har vært en del av deres suksessoppskrift for å få ut spillene. En annen forklaring er at de har fått med flinke folk fra starten. De har heller ikke eksterne investorer, men er selveid.


- Det gjør at vi kan snu oss raskt rundt, sier hun.
- Veldig få klarer overskudd
NHH-forsker Tor Johannessen er ikke overrasket over at så få går i pluss.
– Det er nokså forventet hos oppstartsbedrifter, sier NHH-forsker Tor Johannessen.
Han er førsteamanuensis ved Institutt for Strategi og ledelse på Norges Handelshøyskole.
– Som regel er det røde tall de første årene. Veldig få klarer å få et lite overskudd, sier han.
Forskeren lister opp en rekke utfordringer de nystartede teknologibedriftene kan stå overfor: Markedssvikt, konjunkturer, lansering på feil tidspunkt, teknologisk utvikling og konkurranse.
- Mange feilvurderer markedet. De har ikke gjort hjemmeleksen, de blir forelsket i eget produkt, sier han på generelt grunnlag.
Han fordyper seg i innovasjon og entreprenørskap. For tiden forsker han på hvorfor såkalte gasellebedrifter i større grad går konkurs enn andre bedrifter.
Johannesen anslår at de fleste oppstartsbedrifter bruker mellom tre og fem år på å gå i overskudd.
– Kommer du gjennom denne perioden uten å gå konkurs, så har du muligheter, sier han.
Hele listen
Disse 20 selskapene var på TUs liste:
Unacast: inntekter 518.000 kroner, resultat - 3,2 millioner kroner
Zwipe: inntekter 724.000 kroner, resultat - 17,8 millioner kroner
Dirtybit: inntekter 22 millioner kroner, resultat 9 millioner kroner
Elliptic Labs: inntekter 3,6 millioner kroner, resultat - 23,9 millioner kroner
Dolphitech: inntekter 5,3 millioner kroner, resultat på – 4,8 millioner kroner
BerGenBio: inntekter 0 kroner, resultat på – 72 millioner kroner
One2Touch: inntekter 99.000, resultat – 15,8 millioner kroner
Novelda: inntekter 14,8 millioner kroner, resultat - 30 millioner kroner
Prox Dynamics: inntekter 98,5 millioner kroner, resultat 12,3 millioner kroner
Domos Labs: inntekter 1,5 millioner kroner, resultat – 2,3 millioner kroner
AIMS Innovation: inntekter 1,3 millioner kroner, resultat - 6,5 millioner kroner
Seram Coatings: inntekter 4,9 millioner kroner, resultat 1 millioner kroner
Kubicam, inntekter 0 kroner, resultat - 7,5 millioner kroner
Assitech, inntekter 1,2 millioner kroner, resultat - 795.000 kroner
Regnskapene for resten av selskapene på listen er enten ikke levert eller registrert hos Brønnøysund. Dette gjelder Kahoot, Xeneta, Wonderloop, TuniChor, Petrostreamz og VidFlow.
(resultat viser til årsresultat i 2015-regnskapet)