Personbiler på batteri har blitt et vanlig syn, og bussen er også så smått i ferd med å bli elektrifisert.
Lastebiler går det imidlertid litt tregere med. Det finnes bedrifter som bygger om vanlige lastebiler til elektrisk drift. I fjor sommer startet BMW en pilot med en elektrisk lastebil for transport av deler.
Denne er et konsept fra nederlandske Terberg. Også norske Asko har planer om å bruke en ombygget elektrisk lastebil til varelevering.
Serieproduserte lastebiler bygget fra bunnen er det imidlertid smått med. Det kan komme til å endre seg, dersom mange nok er interessert i den nye modellen fra Nikola Motor Company.
2000 hestekrefter, 2000 kilometer
Den heter Nikola One, og er en amerikansk klasse 8 trekkvogn med en rekkevidde på 1931 kilometer.
Den har en totalvekt på 36,2 tonn, og en egenvekt på 9,5 tonn som batteriet på 320 kilowattimer bidrar noe til. Batteriet er i likhet med Teslas batterier bygget opp av sylindriske 13650-celler, nærmere 32 000 stykker.
Total motoreffekt er 2000 hestekrefter, og dreiemomentet er oppgitt til 5016 Nm.
Den årvåkne leser har sikkert allerede sett problemet: En 32 tonns lastebil med litt over 3,5 ganger så stort batteri som en Tesla, som i tillegg går mer enn fire ganger så langt. Det går jo ikke.
Og ganske riktig; Dette er egentlig ikke en elbil, selv om den ikke har stempelmotor, og har elektrisk drift på alle seks hjul.
I praksis en hybrid
Faktisk kan du ikke lade den i en stikkontakt i det hele tatt. I stedet har den en gassturbin drevet av naturgass (CNG), som lader batteriet. Dermed er dette i praksis en seriehybrid.
Turbinen kan yte 400 kilowatt, og drivstoffet er altså tenkt å rekke knapt 200 mil.
Drivstofforbruket er ifølge Nikola beregnet til å være inntil 1,5 liter på mila, mot 4,7 liter for en tilsvarende dieselbil. Drivstoffet koster også halvparten av diesel.
Nikola planlegger å etablere sitte eget nettverk av fyllestasjoner. De første 5000 som bestiller får drivstoff til en million miles (1,6 mill. km) inkludert.
Dette kan de angivelig gjøre fordi de eier åtte egne gassbrønner.
- Les også: Dette kan være framtidens motor
Koster rundt 3 millioner
Prisen i USA skal ligge på mellom 350 000 og 415 000 dollar, avhengig av utstyrsnivå, altså fra 2,8 til 3,3 millioner kroner. Det er også mulig å inngå leasingavtale for 5000 dollar i måneden (ca 40 000 kroner).
Men her tar Nikola Tesla-strategien, for One kan forhåndsbestilles nå for 1500 dollar (drøyt 12 000 kroner).
Men det gjenstår å se om de vil klare å levere. Nikola Motor Company er en oppstartsbedrift, og det spørs om navnevalge ikke var bevisst fordi de ønsket seg å bli sammenlignet med Tesla.
Den første prototypen skal vises frem senere i år. Hvorvidt det er planer om å utvide konseptet til Europa, er foreløpig uvisst.