I forrige uke forlot "Dockwise Vanguard" Samsung Heavy Industries-verftet i Korea, med kurs mot USA med sin første last.
Etter dette skal løftegiganten nærmest gå i skytteltrafikk til Norge med enorme offshorekonstruksjoner.
Den 275 meter lange og 70 meter bredde kjempen er verdens største tungløftfartøy, melder petro.no.
Les også: Her løftes 1100 tonn boligkvarter
Barentshavet venter
Ombord på "Dockwise Vanguard" er Chevrons halvt nedsenkbare plattform "Jack & St. Malo", som skal leveres til Keiwit-verftet i Texas, før plattformen skal ut i Mexicogulfen. Plattformen veier 56.000 metriske tonn, altså rundt halvparten av løftekapasiteten til "Dockwise Vanguard"
Løftekjempen skal deretter tilbake til Korea, før turen går mot Norge. Da skal Goliat FPSOen flyttes til Nord-Norge fra Hyundai Heavy Industries-verftet i Sør-Korea.
Etter dette står nok et norsk oppdrag i kø. Da skal nederlandske Dockwise den flytende Spar-plattformen som skal plasseres på Aasta Hansteen-feltet i Norskehavet.
Les også: Robotene tar over oljeboringen
Fraktes i én bit
Løftefartøyet er designet for å kunne frakte strukturer som hittil har vært utelukket på grunn av størrelsen.
Dockwise ser for seg et marked der plattformeiere og operatører i større grad ønsker å kunne transportere offshorestrukturer i én bit. Alternativet er å transportere dem stykkevis og delt, for så å sette dem sammen på et verft i nærheten av feltet og taue dem ut.
"Dockwise Vanguard" har femti prosent større løftekapasitet sammenliknet med "Blue Marlin" som frem til nå har vært verdens største tungløftfartøy.
Tungløftfartøyet laster ved at det kan senke lastedekket under havoverflaten. Totalt kan dekket senkes slik at det er 16 meter under havoverflaten. Lasten kan dermed taues i posisjon over dekket, og løftefartøyet heves.
Det Norske Veritas fikk for et par år siden oppdraget med Klasser verdens største
Les også: Norske verft taper tre av fire kontrakter
Offshore tørrdokk
Dockwise ser også for seg at fartøyet kan brukes som tørrdokk for flytende produksjonsenheter (FPSOer) i avsidesliggende havområder.
– Vi tror at tørrdokking offshore kan bli et veldig stort marked, uttalte Robb Erickson, direktør i Dockwise til E&P i fjor.
De ser for seg at FPSOer kan tørrdokkes på feltet for inspeksjon eller reparasjon, uten at man behøver å stoppe produksjonen.
Les også:
Hyundai bygger avansert offshorefartøy