Flere byer i Nederland vurderer å varme opp sykkelfeltene for å få flere til å bruke dem om vinteren.
Forslaget går ut på å legge rørslynger i sykkelveiene for å samle inn varme om sommeren, for så å bruke denne varmen til å holde sykkelveiene snø og isfrie om vinteren.
I forrige uke skrev Teknisk Ukeblad hvordan svenske vegmyndigheter teste ut bruk av lagret sommervarme til å holde veier isfrie.
Les også: Disse løsningene skal få folk til å sykle enda mer
Varmelager
Konseptet er foreslått av det europeiske konsulentfirmaet Tauw i Nederland.
- Ideen går ut på å installere et system under sykkelveiene for å forhindre at is dannes om vinteren, sier Marcel Boerefijn, ingeniør i konsulentfirmaet Tauw til nyhetsbyrået AFP.
Slike geotermiske varmelagere er hyppig brukt for å varme opp eller kjøle ned bygninger. I Københavns nye bydel Nordhavnen skal det konstrueres et enormt Se Københavns nye bydel .
Mellom fem og ti prosent av sykkelulykkene i Nederland skjer på grunn av glatte veier. Løsningen vil også redusere behovet for å salte veiene.
Les også: Norge bruker hundretalls millioner på "ubrukelige" sykkelfelt
Mener kostnadene kan spares inn
Løsningen vil koste mellom 20.000 og 40.000 euro per kilometer vei, ifølge konsulentfirmaet.
Boerefijn mener utgiftene må ses i sammenheng med færre kostbare ulykker og mindre behov for salting.
Byen Zutphen øst i Nederland har satt i gang en utredning av løsningen. Provinsen Utrecht har vurderer også løsningen.
Les også:
Slik sporer du din stjålne sykkel