ELBIL

Denne «Mercedesen» går over 30 mil på en lading

Basert på Mercedes-Benz B-klasse, og kan være et hint om hva som venter.

Likhetene med Mercedes-Benz B-klasse er ikke tilfeldig.
Likhetene med Mercedes-Benz B-klasse er ikke tilfeldig. Bilde: Denza
Marius ValleMarius ValleJournalist
25. aug. 2016 - 19:00

En elbil basert på Mercedes-Benz B-klasse, kalt Denza 400, er lansert med et batteri på 62 kilowattimer.

Denza er et fellesforetak mellom Daimler og BYD. Sistnevnte er en av verdens største elbilprodusenter, basert i Kina.

Selv om Denza 400 er laget for det kinesiske markedet, kan den tenkes å gi et hint om kommende elbiler fra Mercedes.

Bilen er nemlig bygget på Mercedes-Benz B-klasse-plattform.

Ikke at den aktuelle bilen kommer i salg i Europa. Daimler beskriver Denza 400 som «made in China, made for China». 

Neppe en kommende B-klasse

En oppgradert variant av B-klassen kan være på vei. <i>Foto: Per-Ivar Nikolaisen</i>
En oppgradert variant av B-klassen kan være på vei. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Og selv om plattformen er den samme, er det lite trolig at Daimler vil bytte ut Denza-karosseriet med et Mercedes-Benz-karosseri.

For mens bilen trolig benytter BYDs batteriteknologi, som er basert på litiumjernfosfat, er det også kjent at Daimler har inngått en avtale med sør-koreanske SK Innovation om leveranse av celler til Mercedes-Benz-batterier. SK Innovation produserer litiumkoboltoksidbatterier.

Men for et år siden meldte tyske Auto motor und sport at Mercedes har planer om å øke rekkevidden til B-klasse Electric Drive til 500 kilometer. Det kan tenkes at dette er i ferd med å materialisere seg.

Denza 400 har nemlig noen ganske tilsvarende spesifikasjoner som el-Mercedesen. Forrige utgave av den kinesiske bilen hadde et batteri på 36 kilowattimer – akkurat som dagens B-klasse.

En økning til omtrent 60 kilowattimer tilsvarer rundt 60 prosent.

Den eksisterende Mercedes-modellen er basert på drivlinje og batteri fra Tesla, men Mercedes-Benz har avsluttet dette samarbeidet.

Flere har oppgradert batteriet

Daimlers kinesiske foretak Denza slipper en elbil med 62 kilowattimers batteri. <i>Foto: Denza</i>
Daimlers kinesiske foretak Denza slipper en elbil med 62 kilowattimers batteri. Foto: Denza

Produsenter som BMW og Nissan har fra før av introdusert større batterikapasitet i eksisterende modeller. Ford er ventet å komme etter med 33,5 kilowattimer neste år.

Nissan oppgraderte sitt batteri med 25 prosent. BMWs oppgradering tilsvarer en 50 prosent økning i kapasitet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Sagt opp ulovlig i verneperioden
Sagt opp ulovlig i verneperioden

Ford snuser også på 50-tallet. Tesla har også jevnt og trutt utvidet øverste kapasietet i sine batterier.

En tilsvarende, eller kanskje større kapasitetsøkning er derfor ikke helt utenkelig for Mercedes-Benz B-klasse, særlig med tanke på den nye Denza-modellen.

30 mil

Den nye Denza-modellen har den en oppgitt rekkevidde på 400 kilometer, som i NEDC-tall vil si 352 kilometer, ifølge Insideevs. Det kan bety en faktisk rekkevidde på rundt 30 mil.

Til sammenligning har 36 kilowattutgaven av B-klassen en NEDC-rekkevidde på 230 kilometer.

Hva Mercedes-Benz eventuelt gjør med B-klassen, er uansett fortsatt bare spekulasjoner.

Det som er sikkert, er at Mercedes-Benz skal lansere fire nye elbiler, og at den første skal komme på markedet i løpet av et par år.

Mercedes-elbil neste måned

Det er ventet at bilprodusenten skal lansere sin neste elbil under bilmessen i Paris neste måned. En kilde i Mercedes-Benz sa i sommer til Autocar at de skal lansere en elektrisk SUV her. Bilen skal angivelig komme i salg i 2019.

Selv om bilprodusenten ikke har presentert noe enda, er det ventet at Mercedes-Benz vil lansere nye elbiler under et eget merkenavn, på samme måte som BMW lanserer sine elbiler under i-merkenavnet.

  • Les flere saker om elbil
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.