En elbil basert på Mercedes-Benz B-klasse, kalt Denza 400, er lansert med et batteri på 62 kilowattimer.
Denza er et fellesforetak mellom Daimler og BYD. Sistnevnte er en av verdens største elbilprodusenter, basert i Kina.
Selv om Denza 400 er laget for det kinesiske markedet, kan den tenkes å gi et hint om kommende elbiler fra Mercedes.
Bilen er nemlig bygget på Mercedes-Benz B-klasse-plattform.
Ikke at den aktuelle bilen kommer i salg i Europa. Daimler beskriver Denza 400 som «made in China, made for China».
- Du har kanskje ikke hørt om dem? Verdens største elbilprodusent
Neppe en kommende B-klasse
Og selv om plattformen er den samme, er det lite trolig at Daimler vil bytte ut Denza-karosseriet med et Mercedes-Benz-karosseri.
For mens bilen trolig benytter BYDs batteriteknologi, som er basert på litiumjernfosfat, er det også kjent at Daimler har inngått en avtale med sør-koreanske SK Innovation om leveranse av celler til Mercedes-Benz-batterier. SK Innovation produserer litiumkoboltoksidbatterier.
Men for et år siden meldte tyske Auto motor und sport at Mercedes har planer om å øke rekkevidden til B-klasse Electric Drive til 500 kilometer. Det kan tenkes at dette er i ferd med å materialisere seg.
Denza 400 har nemlig noen ganske tilsvarende spesifikasjoner som el-Mercedesen. Forrige utgave av den kinesiske bilen hadde et batteri på 36 kilowattimer – akkurat som dagens B-klasse.
En økning til omtrent 60 kilowattimer tilsvarer rundt 60 prosent.
Den eksisterende Mercedes-modellen er basert på drivlinje og batteri fra Tesla, men Mercedes-Benz har avsluttet dette samarbeidet.
Flere har oppgradert batteriet
Produsenter som BMW og Nissan har fra før av introdusert større batterikapasitet i eksisterende modeller. Ford er ventet å komme etter med 33,5 kilowattimer neste år.
Nissan oppgraderte sitt batteri med 25 prosent. BMWs oppgradering tilsvarer en 50 prosent økning i kapasitet.
Ford snuser også på 50-tallet. Tesla har også jevnt og trutt utvidet øverste kapasietet i sine batterier.
En tilsvarende, eller kanskje større kapasitetsøkning er derfor ikke helt utenkelig for Mercedes-Benz B-klasse, særlig med tanke på den nye Denza-modellen.
- Diesel og bensin skal være med oss en stund til: Slik kan motorene bli renere
30 mil
Den nye Denza-modellen har den en oppgitt rekkevidde på 400 kilometer, som i NEDC-tall vil si 352 kilometer, ifølge Insideevs. Det kan bety en faktisk rekkevidde på rundt 30 mil.
Til sammenligning har 36 kilowattutgaven av B-klassen en NEDC-rekkevidde på 230 kilometer.
Hva Mercedes-Benz eventuelt gjør med B-klassen, er uansett fortsatt bare spekulasjoner.
Det som er sikkert, er at Mercedes-Benz skal lansere fire nye elbiler, og at den første skal komme på markedet i løpet av et par år.
- Enkel, men avansert: Slik fungerer elbil-motoren
Mercedes-elbil neste måned
Det er ventet at bilprodusenten skal lansere sin neste elbil under bilmessen i Paris neste måned. En kilde i Mercedes-Benz sa i sommer til Autocar at de skal lansere en elektrisk SUV her. Bilen skal angivelig komme i salg i 2019.
Selv om bilprodusenten ikke har presentert noe enda, er det ventet at Mercedes-Benz vil lansere nye elbiler under et eget merkenavn, på samme måte som BMW lanserer sine elbiler under i-merkenavnet.
- Les flere saker om elbil.