Oslo er den byen i Norge med verst rushtid. Men Stavanger er hakk i hel, og slår både Bergen og Trondheim i å bruke mye ekstra tid i bilkø.
Det går fram i årsrapporten Tomtom Traffic Index 2016, som viser trafikksituasjonen i byer over hele verden.
- Er du enig med transportforskeren? – Bedre veier gir ALLTID mer kø


Bedring i Stavanger
I Oslo må bilførerne i gjennomsnitt regne med å bruke 25 prosent mer reisetid i året enn de ville brukt om det ikke hadde vært kø. Dette tallet er uendret fra i 2014.
Ettermiddagsrushet er verst. Da er reisetiden 66 prosent lengre enn om det ikke hadde vært kø, mens den er 51 prosent lengre i morgenrushet (se illustrasjon).
Stavanger-bilistene sliter også med kø, som i snitt ga dem en ekstra reisetid på 23 prosent i fjor. Det er verst i ettermiddagsrushet, da bilistene står 54 prosent ekstra tid i kø.
Men trafikksituasjonen i Stavanger var bedre i fjor enn året før, da den ekstra reisetiden var 25 prosent, altså like høy som Oslo.
134 timer ekstra tid
I Bergen bruker bilistene 20 prosent ekstra reisetid, det samme som året før. Trondheim endte på 16 prosent, ned fra 18 i 2014.
Omregnet til minutter, viser oversikten fra Tomtom at den ekstra reisetiden i rushet i Oslo tilsvarer 35 minutter per dag, eller 134 timer ekstra reisetid i løpet av året. I Stavanger gir rushet 27 minutter ekstra reisetid, i Bergen 24 og i Trondheim 17 minutter.
Sammenlignet med nabolandenes hovedsteder er Oslo verken best eller verst. I Stockholm bruker bilistene i gjennomsnitt 29 prosent ekstra tid, altså mer enn i Oslo. I sykkelbyen København slipper bilistene derimot unna med kun 21 prosent ekstra tid i gjennomsnitt.
Mexico by verst
Rundt om i verden bruker folk betraktelig mer tid i kø. Verst ut på oversikten kommer Mexico by, med 59 prosent ekstra reisetid i snitt og hele 97 og 94 prosent ekstra tid i henholdsvis morgen- og kveldsrushet.
295 byer i 38 land er med i undersøkelsen.
Assisterende direktør Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk institutt påpeker at med unntak av Stavanger har de norske byene samme rangering som etter folketall med Oslo på topp og Trondheim nederst.


Han merker seg også at Stavanger har hatt en forbedring siden 2014.
– Det er jo bra for Stavanger. På den annen side kan jo dette ha noe å gjøre med mindre aktivitet i arbeids- og næringsliv i Stavanger-regionen, og det er jo ikke så bra, sier Johansen.
Rushtidsavgift
Han trekker fram rushtidsavgift som en måte å redusere køene på.
– En løsning på problemet vil være å prise bruken av veiene høyere i rushtiden, når kapasiteten er knapp, sier Johansen.
Han understreker at rushtiden varer lenger i de store metropolene enn i Oslo, på samme måte som den varer lengre i Oslo enn i de mindre byene i Norge.
– Der det er mye trafikk, sprer den seg mer utover ved at folk tilpasser seg og forsøker å dra hjem ekstra tidlig eller ekstra sent for å unngå kø, sier Johansen.