Selvkjørende minibusser kan bli en løsning på køproblemene rundt byene, og potensielt spare oss for store veiutbygginger og forurensing.
Det tror Olav Madland i Acando, som jobber med å få selvkjørende minibusser på veiene i Norge, et prosjekt vi har omtalt tidligere. Nå har det begynt å ta form. Den første selvkjørende bussen kommer til landet i september.
Om flere brukte kollektivtransport i stedet for egen bil, ville det blitt mindre kø på veiene. Åpenbart.
Om vi bygger større og bredere veier, blir det mer kø. Ikke fullt så åpenbart, men logikken er at bedre vei fører til at flere tar bilen til jobb, noe sivilingeniør Aud Tennøy ved Transportøkonomisk institutt tidligere har fortalt Teknisk Ukeblad.
En av grunnene til at vi foretrekker bilen er antakelig at vi er late. Vi liker å sette oss i vår egen bil og kjøre fra dør til dør. Spesielt når været er som det er her i landet.
Bussen henter deg
Med autonome busser kan opplevelsen bli nesten den samme.
Du bestiller buss med en app, så kommer bussen og henter deg hjemme, og slipper deg av for eksempel ved et kollektivknutepunkt.
Men siden du reiste med mange andre passasjerer, har antallet biler på veien blitt redusert.
Selvkjørende kjøretøy oppleves nok fortsatt litt som en fjern fremtidsvisjon, men bussene er nå i ferd med å bli en realitet.
Acando har sammen med Kongsberg kommune og industrien i byen satt sammen et forprosjekt, hvor minibussen skal gå på Kirketorget i Kongsberg. Dette skjer i september, og planen er å kjøre en demonstrasjon i to dager.
Deretter skal de legge fram et businesscase, og søke om støtte til å utvide dette til et prosjekt hvor bussene kan transportere brukere mellom Høyskolen, og kirka mellom Teknologiparken og jernbaneknutepunktet i byen.
Kan settes i drift neste år
Om politikerne velger å støtte prosjektet, kan bussen settes i drift i 2017. Det vil være knyttet til nasjonale føringer, forteller Madland til Teknisk Ukeblad.
– Alt vil ikke være løst i den første perioden. Vi legger opp til en agil utvikling, hvor vi sier at vi vil få inn de forbedringene vi ser er nødvendig fortløpende, sier Madland.
Et system må settes opp, som inkluderer en app hvor brukerne kan bestille buss. Dette utvikles designes og utvikles av Acando og andre aktører som et FoU-prosjekt, og meningen er at de skal lage en åpen arkitektur som samspiller med andre løsninger for kollektivtransport i Norge.
– Bussen vil ha en regulær rute, og i tillegg mulighet for å bestille turer til og fra stoppesteder via en app, sier Madland. Det skal også gjøres mulig å integrere bestilling med andre transportløsninger, som tog, trikk eller annet.
Han forteller at drømmen på sikt er at du skal kunne bestille buss på døra hjemme, men dette ligger frem i tid.
Madland ser ikke for seg at lovverket vil åpne for en generell tillatelse til å operere en selvkjørende buss på offentlig vei på det nåværende tidspunkt, så Acando vil bistå sammen med relevante aktører å søke om tillatelse til å drive et pilotprosjekt på to spesifikke ruter.
Andre byer er interessert
Madland forteller at de har fått interesse for lignende prosjekter fra andre byer i landet. Men de har ikke fått noen endelige bestillinger på forprosjekter enda, så han ønsker ikke å gå ut med hvilke byer det er snakk om.
Bussen er produsert i et fellesforetak mellom Robosoft og Ligier kalt Easymile.
Bertel O. Steen har tatt på seg oppdraget å hente den ved fabrikken i Toulouse i Frankrike, og skal frakte den rundt til eventuelle andre steder i Norge den skal demonstreres, før den returneres til Frankrike.
– Hvis bussen skal hjem igjen, da. Det kan hende den blir værende her.