MOTOR

Denne semitraileren bruker 25 prosent mindre drivstoff

 

Den aerodynamiske traileren bruker 25 prosent mindre drivstoff enn dagens løsninger.
Den aerodynamiske traileren bruker 25 prosent mindre drivstoff enn dagens løsninger. Bilde: MAN
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
26. sep. 2012 - 20:49

Den tyske lastebilprodusenten MAN viser frem en aerodynamisk semitrailer på transportmessen IAA i Hanover, skriver Nyteknik.

Trailerens nyskapende fasong reduserer drivstoffforbruket med en fjerdedel, ifølge produsenten.

Les også: Dette er verdens lengste buss

Vindtunnel

Foreløpig er semitraileren kun en designstudie med navn Concept S.

Formen er utviklet etter omfattende testing i vindtunnel.

Concept S skal ha like liten luftmotstand som mange personbiler. Traileren med det futuristiske utseendet har en luftmotstandskoeffisient på 0,3.

For å redusere luftmotstanden er blant annet drivstofftankene kapslet inn og sidespeil er erstattet med kameraer.

Les også: Snart en milliard biler i verden

Concept S skal ha like liten luftmotstand som mange personbiler
Concept S skal ha like liten luftmotstand som mange personbiler

Vil skape debatt

Rektangulære, kasseformede trekkvogner er i dag dominerende på det europeiske transportmarkedet. Årsaken er regler som begrenser kjøretøyenes lengde.

Dermed velger produsentene å utforme trekkvognene på en lite areodynamisk måte for å utnytte lastevolumet maksimalt.

Utformingen gjør at 37 prosent av de europeiske semitrailernes energiforbruk går med til å overvinne luftmotstanden, ifølge MAN.

Produsenten ønsker at designstudien skal skape debatt om de europeiske reglene for lengder på semitrailere.

Les også:

Denne trikken kan kjøre uten en tråd  

Kjørte 20000 km på frityrolje

Landets raskeste drosje  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.