Den tyske lastebilprodusenten MAN viser frem en aerodynamisk semitrailer på transportmessen IAA i Hanover, skriver Nyteknik.
Trailerens nyskapende fasong reduserer drivstoffforbruket med en fjerdedel, ifølge produsenten.
Les også: Dette er verdens lengste buss


Vindtunnel
Foreløpig er semitraileren kun en designstudie med navn Concept S.
Formen er utviklet etter omfattende testing i vindtunnel.
Concept S skal ha like liten luftmotstand som mange personbiler. Traileren med det futuristiske utseendet har en luftmotstandskoeffisient på 0,3.
For å redusere luftmotstanden er blant annet drivstofftankene kapslet inn og sidespeil er erstattet med kameraer.
Les også: Snart en milliard biler i verden

Vil skape debatt
Rektangulære, kasseformede trekkvogner er i dag dominerende på det europeiske transportmarkedet. Årsaken er regler som begrenser kjøretøyenes lengde.
Dermed velger produsentene å utforme trekkvognene på en lite areodynamisk måte for å utnytte lastevolumet maksimalt.
Utformingen gjør at 37 prosent av de europeiske semitrailernes energiforbruk går med til å overvinne luftmotstanden, ifølge MAN.
Produsenten ønsker at designstudien skal skape debatt om de europeiske reglene for lengder på semitrailere.
Les også: