Svenske forskere har nå laget verdens første krasjtestdukke med høyde og vekt som en kvinne.
Forskerne håper dukken skal fremme sikkerhetssystemer i biler som beskytter kvinner bedre.
Bakgrunnen er at kvinner dobbelt så ofte som menn rammes av nakkeslengskader.
Dukken er utviklet av Adeseat, et EU-prosjekt ved Chalmers tekniska högskola i Gøteborg. Nylig er det sluppet bilder av prototypen.
Les også: Snart en milliard biler i verden
Konstruert for menn
Når biler krasjtestes, brukes en dukke med gjennomsnittshøyden til en mann. Bilene blir bygget for å score optimalt i disse testene.
Kan det være en av årsakene til at kvinner har dobbelt så stor risiko for å rammes av nakkeslengskader ved påkjørsler bakfra?
Dette var et av spørsmålene til Anna Carlsson, forsker ved Chalmer tekniska högskole.
At kvinner har dobbelt så stor sannynlighet som menn for å rammes av nakkesleng ved påkjørsler bak, er blant annet dokumentert av det svenske forsikringsselskapet Folksam.
Les også: Første elbil med fem stjerner
Lot kvinner bli påkjørt
Prototypen av den kvinneformede dukken er utviklet utfra en matematisk modell. For å utvikle modellen, gjennomførte hun et forsøk der kvinnelige forsøkspersoner ble påkjørt i svært lave hastigheter.
Etter dette lagde forskerne en datamodellert, virtuell krasjdukke, med navn Evarid (RID = Rear Impact Dummy). Prototypen av den virkelige dukken, ble deretter utformet.
Dukken med kvinnelig fasong ble så utsatt for åtte krasjtester i ulike bilseter. Resultatene ble sammeliknet med en vanlig krasjtestdukke, formet som en mann.
Kvinnedukken ble utsatt for høyere akselerasjon og raskere bevegelser, enn en standard krasjtestdukke ved påkjørsler bakfra.
Forsøket viste også at seteryggen ikke i samme grad gav etter når den kvinneformede dukken ble utsatt for påkjørsler bakfra. Dette førte til en kraftigere og tidligere bevegelse forover.
Les også:
Denne omveien må du kjøre i ett år til
Sikkerhet tilpasset menn
– Jeg håper at forskningen min fører til bedre nakkeslengsbeskyttelse ved kollisjoner bakfra, både for menn og kvinner, forteller Anna Carlsson i en pressemelding fra høyskolen.
Hun mener det hadde vært samfunnsøkonomisk lønnsomt om bilers beskyttelsessystemer ble tilpasset kvinner også:
– Dersom vi kan redusere akselerasjonen både menn og kvinner utsettes for ved en påkjørsel bakfra, så minskes risikoen for skader betydelig. En måte å gjøre dette på, er å utvikle et sete som gir etter bakover ved en påkjørsel, sier Carlsson.
Carlsson håper hun får mulighet til å fortsette utviklingen av den kvinnelige krasjdukken. Hun ønsker også å undersøke hvor mye kvinnekroppen tåler, hvilke biomekaniske toleransenivåer kvinner har.
– Ettersom forskning viser at kvinner generelt sett er utsatt for større risiko ved bilulykker, så må vi skille statistikk og skadekriterier for menn og kvinner, sier hun.
I Sverige oppgir 30.000 personer årlig at de er blitt rammet av en nakkeslengskade. 500 personer førtidspensjoneres årlig og kostnadene for samfunnet er anslått til å være over fire milliarder kroner.
Doktorgradsavhandlingen i Carlsson er publisert her.
Fikk du med deg disse sakene?
Om tre år skal du kunne kjøre elektrisk gjennom hele landet