Designerne bak Sailrocket 2 tror det er mulig å få båten til å seile i hastigheter over 60 knop.
Med 55,65 knop, altså 103 kilometer i timen, innehar kitesurferen Rob Douglas hastighetsrekorden i seiling.
Med et nytt L-formet kjølsverd, kan den danske båten Vestas Sailrocket 2 slå rekorden, skriver Ingeniøren.
Flere designstudier har tidlige blitt utviklet for å slå rekorden til Douglas, blant annet Vil bygge verdens raskeste seilbåt .
Les også: Her seiler verdens største vikingskip
Har seilt i over 100 km/t
I fjor nådde skipperen på Sailrocket 2 en hastighet på 54,41 knop utenfor kysten av Namibia.
Mannskapet er nå tilbake for å forsøke å sette ny verdensrekord. Dermed kan den gamle rekorden fra 2010 bli slått.
De venter nå på en ny kjøl som skal hjelpe dem.
Les også:
Denne båten kan dykke 50 meter
Utvikler ubåt for arktisk oljeutvinning
Problematiske bobler
Hastigheter over 50 knop byr på store utfordringer for båtdesign. Den magiske 50-knopsgrensen har blitt et begrep i seilverdenen.
– Kavitasjon ved 50 knop er seilingens svar på lydmuren, forteller Paul Larsen, prosjektleder og skipper på Vestas Sailrocket 2.
Sailrocket har tidligere hatt store problemer med at det oppstår kavitasjon på den ene siden av kjølen i hastigheter over 50 knop.
Undertykk på den ene siden av kjølen gjør at bobler dannes, såkalt kavitasjon. Vannets egenskaper endres ved at det går over til gassform på enkelte steder av kjølen.
Les også:
Far Solitaire kåret til Årets skip
Dette skipet kan løfte 3000 tonn i tandem
Bremser båten
Fenomenet gjør at kjølsiden med overtrykk må gjøre hele arbeidet med å holde båten stabil i vannet. Dermed økes vannets motstand mot kjølen vesentlig.
Opplevelsen for mannskapet er som å akselerere på motorveien, også åpne alle dørene, ifølge skipperen.
Mannskapet har testet flere ulike kjølkonsepter, men med alle opplever de hastigheter over 50 knop som å stange hodet i et usynlig glasstak.
Les også: Sjekk denne ro-teknikken
Ventilert kjøl
Paul Larsen forteller at den nye kjølen blir laget i karbon og epoxy på samme måte som den gamle, men at den er langt mindre. Kjølen er også konstruert slik at den trekker ned luft fra overflaten, for å redusere den hastighetsreduserende effekten av kavitasjon.
– Ved å konstruere kjølen slik at den trekker ned luft fra overflaten, unngår vi draget som oppstår når vi får kavitasjon, forteller Larsen til Teknisk Ukeblad.
Flere spesifikasjoner vil imidlertid ikke ekstremseileren ut med.
Les også: Dette skipet kan forsyne Norge med strøm
Likner romfartøy
Sailrocket 2 ble lansert i fjor. Farkosten likner mer på et romfartøy enn en seilbåt.
Seilbåten likner på en utriggerkano, der seilet er plassert på utriggeren. Designet er utviklet for å forhindre at vindpress får båten til å velte.
Prosjektet er en videreutvikling av båten Sailrocket som tok en loop og havarerte i over 40 knop i 2008.
Les også: