Så langt i år er 18 prosent av nye registrerte biler i Norge elektriske.
På samme tid i fjor var elbilandelen av nybilsalget 12,5 prosent.
Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) som videreformidles av Norsk elbilforening.


Les også: Derfor er Tesla Model X så forsinket
Etterslep
Mens det i fjor var Tesla S som bidro mest til å øke elbilparken i Norge, er det Volkswagen som så langt i år dominerer salgsstatistikken.
Per 23. februar er det registrert 1 494 VW e-Golf. Det tilsvarer 46 prosent av elbilsalget.
Inkludert e-Up har VW en markedsandel på 55 prosent av elbilsalget så langt i 2015.
– Noe av forklaringen på økningen er at Volkswagen har begynt å levere ut etterslep på sin elektriske e-Golf med varmepumpe, påpeker Elbilforeningen i en pressemelding.
Les også: Nordmenn selger brukte Teslaer i Tyskland
– Norge styrer industriutviklingen
Som kjent er det lengre mellom elbilene i resten av verden enn her til lands.
Ifølge ACEA, den europeiske bilprodusentorganisasjonen, ble det solgt 58 244 elbiler i Europa i 2014 (97 791 dersom man inkluderer ladbare hybrider).
18 090 av elbilene ble solgt i Norge. Norsk elbilforening hevder at hva som skjer her er viktig for elbilens framtid:
– Hvis regjeringen fjerner elbilfordelene for tidlig vil markedet kollapse. Lille Norge er foreløpig det største markedet for elbiler i Europa. Stopper det opp her, vil bilprodusentene bremse opp teknologiutviklingen av nye elbiler som kan konkurrere med bensin- og dieselbiler, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, i pressemeldingen.
Les også: Nå må svenskene betale 90 kroner for å hurtiglade elbilen

Elbilrabatt: 10 000 euro
Interesseorganisasjonen mener at å fjerne elbilinsentivene vil ha negativ påvirkning på hva som skjer med tilrettelegging i andre land, og viser til at både Frankrike og Storbritannia innført tiltakspakker for elbiler den siste tida.
.png)

I Frankrike består dette blant annet av en subsidiering på 10 000 euro ved kjøp av elbil, som for eksempel vil redusere prisen på Renault Zoe til kun 12 400 euro.
– Det er klart de inspireres av oss. Vi viser resten av verden at det går an, sier Bu.
Les flere nyheter om elbil.