OLJE OG GASS

Denne Statoil-utviklede teknologien skal gjøre Barentshavet lønnsomt

Helt nytt havbunnskonsept.

Cap-X er en helt ny Statoil-utviklet løsning for havbunnsutbygginger, som tar selskapet nok et skritt nærmere en plug and play-løsning. Kostnadene er redusert med 30 prosent sammenlignet med en standard løsning, opplyser selskapet, noe som kan bidra til å gjøre funn i Barentshavet lønnsomme. .
Cap-X er en helt ny Statoil-utviklet løsning for havbunnsutbygginger, som tar selskapet nok et skritt nærmere en plug and play-løsning. Kostnadene er redusert med 30 prosent sammenlignet med en standard løsning, opplyser selskapet, noe som kan bidra til å gjøre funn i Barentshavet lønnsomme. . Bilde: Statoil
Ina AndersenIna AndersenJournalist
19. apr. 2016 - 10:59

Statoil har utviklet et helt nytt konsept for havbunnsutbygginger, Cap-X, som kan redusere kostnadene opp mot 30 prosent i noen områder - uavhengig av den generelle prisreduksjonen i bransjen.

– Dette er teknologi som langt  på vei er født ut av erfaringene våre fra forrige borekampanje i Barentshavet. Dette gir oss tro på at vi har funnet en viktig nøkkel til å forbedre lønnsomheten i her, sier pressetalsmann Morten Eek til Teknisk Ukeblad. 

Cap-X er teknologi som ifølge selskapet tar dem ett skritt videre mot en plug and play-løsning på havbunnen.

Tynne reservoarer

Reservoarene i Barentshavet har en del felles karakteristikker som gjør dem spesielt utfordrende å jobbe med: de er svært grunne, de har lavt trykk og flere er også ganske tynne. 

Derfor vil det kreve mange brønner for å kunne produsere olje fra eventuelle funn, noe som kan være en utfordring for lønnsomheten. 

Teknologi som kan redusere brønnkostnaden ved en eventuell utbygning i Barentshavet var dermed utgangspunktet for nyutviklingen. 

Løsningen gjør det mulig å bore den horisontale delen av brønnen tidligere, noe som også gjør det mulig å bore horisontalt lenger og dermed ha færre brønner. 

– Det gir en mer optimal brønn. Cap-X ble først utviklet for løse utfordringen knyttet til grunne reservoar, som er et typisk trekk for dem man finner i Barentshavet. Vi ser nå imidlertid at den har videre potensial andre steder på norsk sokkel, forklarer Eek. 

Statoil har tidligere uttalt at dette er en annerledes tilnærming til subsealøsninger, basert på forenkling og standardisering, som kommer til å redusere kostnadene vesentlig og gjøre Barentshavet konkurransedyktig.

– Dette er også teknologi som vi la til grunn da vi sendte inn søknaden vår til 23. konsesjonsrunde, fordi vi tror den kan bidra til å kommersialisere funn i Barentshavet sørøst, påpeker Eek.

Løsningen har sugeanker i stål som fundament, med skjørt og lokk i glassfiber, som skal gi et solid, enkel og billig struktur på havbunnen.  <i>Bilde: Statoil</i>
Løsningen har sugeanker i stål som fundament, med skjørt og lokk i glassfiber, som skal gi et solid, enkel og billig struktur på havbunnen.  Bilde: Statoil

Sugeankerteknologi

Subsea-konseptet tar utgangspunkt i sugeankerteknologi for montering av installasjonen på havbunnen, som Statoil, Shell og Norges geotekniske institutt har vært pionerer i.

Løsningen har sugeanker i stål som fundament, med skjørt og lokk i glassfiber, som skal gi et solid, enkel og billig struktur på havbunnen. En slik konstruksjon vil ifølge Statoil forenkle både installasjonen og vedlikeholdet av utstyret. 

– Cap-X er et revolusjonerende nytt konsept som inneholder både kjente og nye elementer, satt sammen på en ny måte. Vi tror dette blir standarden for neste generasjons havbunnsløsning, som både øker effektiviteten og reduserer kostnader, opplyser Statoil. 

Havbunnsløsningen er mindre og mer fleksibel en dagens standard løsninger. Den er mer kompakt og kan inneholde mye utstyr, kan installeres og utnyttes med fartøyer framfor rigger og gir bedre tilkomst til områder med grunne reservoarer med tynne oljesoner.

Selskapet påpeker at hovedstrukturen kan produseres av en større gruppe leverandører, på kortere tid enn standard løsninger.  

Havbunnsløsningen er mindre og mer fleksibel en dagens standard løsninger. Mer av arbeidet kan også utføres av fartøy i stedet for rigger, noe som er kostnadsbesparende. <i>Bilde: Statoil</i>
Havbunnsløsningen er mindre og mer fleksibel en dagens standard løsninger. Mer av arbeidet kan også utføres av fartøy i stedet for rigger, noe som er kostnadsbesparende. Bilde: Statoil

Har tatt patent

Statoil har tatt patent på teknologien, men Eek sier at dette ikke handler om at andre oljeselskaper ikke skal kunne ta den i bruk. 

– Beslutningen om å ta ut patent er resultat av et ønske om at industrien som sådan finner fram til en standard plattform for havbunnsløsninger. Så kan større deler av leverandørindustrien få anledning til å plassere sine teknologier på denne plattformen, forklarer han. 

Neste steg er å ta teknologien inn i en pilot et sted på norsk sokkel.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.