– Lørenbanen er generalprøven til Fornebubanen. Prosjektet går etter planen og ligger foreløpig under budsjett. Det lover godt for tilsvarende utbygging på Fornebu, sier ordfører i Bærum Lisbet Hammer Krog (H).
Det er nesten to år siden byggestart på Lørenbanen, og ferdigstillelse nærmer seg med stormskritt.
Tirsdag møtte Krog opp på byggeplassen sammen med fylkesordfører i Akershus, Annette Solli (H), og byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Guri Melby (V) for å høste erfaringer fra prosjektet.
Les også: Her er de fire alternativene til ny kollektivløsning i Oslo
Nyttig kompetanse
Om ett år skal den nye T-banestrekningen, som går i tunnel fra Grorudbanen mellom Hasle og Økern til Ringbanen ved Sinsen, åpnes. Men før den tid skal det som i dag ser ut som et svært hull i bakken bli en ny og moderne stasjonshall.
– Det er utrolig spennende å se hvor langt de har kommet med Lørenbanen. Jeg er imponert, sier Solli.
Selv om Fornebubanen blir rundt seks ganger så stor som Lørenbanen, mener politikeren prosjektene er fullt sammenliknbare.
– Ved å bygge Lørenbanen har både Sporveien og entreprenørene opparbeidet seg god kompetanse som kan overføres direkte til Fornebubaneutbyggingen, sier hun.
Les også: Det har aldri hastet mer å bygge en norsk bru
Ser til Lørenbanen
De tre politikerne jobber nå med planarbeidet for Fornebubanen.
Forslag til reguleringsplan for strekningen Fornebu senter til Lysaker ligger ute til høring og et endelig vedtak i Bærum kommune forventes sommeren 2015.
Mens forslag til reguleringsplan for strekningen i Oslo fra Lysaker til Majorstuen forventes ferdigbehandlet i Oslo bystyre sommeren 2016.
Parallelt skal det utarbeides et forprosjekt og en kvalitetssikring prosjektet hvor de vedtatte reguleringsplaner legges til grunn. Endelig investeringsbehov og finansiering vil være klar etter det.
– Alle kostnadsanslag vi har benyttet oss av til planleggingen av Fornebubanen kommer fra Lørenbaneprosjektet. Det har gitt oss mye nyttig erfaring vi kan ta med oss videre, sier Melby.
Les også: Tunnelboremaskinen «Jern-Erna» har havarert
Lærer underveis
Prosjektleder Trond Bjørgan i Sporveien forteller at utbyggingen av Lørenbanen har gått nokså smertefritt for seg.
– Vi har ikke støtt på noe særlig utfordringer og ligger godt an både i forhold til tid og budsjett, sier han.
Det er likevel noen ting som kunne blitt gjort annerledes dersom det samme anlegget skal bygges på nytt, for eksempel på Fornebubanen.
I forbindelse med sprengningsarbeidet på Lørenbanen og stasjonen ble åpning fra stasjonshallen til bakkenivå sprengt underveis i tunnelsprengingen.
Prosjektlederen forteller at de ville valgt å sprenge denne til slutt dersom det samme arbeidet skulle blitt gjort igjen, for å skape mindre bråk for byggeplassenes naboer.
Les også: Åtte tunnelborere skal gi den største jernbane-utbyggingen siden andre verdenskrig
Strenge krav
Dersom pengene bevilges, er Sporveien klare for å sette i gang med storutbyggingen av Fornebubanen.
– Det er veldig begrenset hva vi kan gjøre før vi får oppdraget, men kommer det så er vi klare, sier Bjørgan.
Utbyggingssjef Irene Måsøval mener Lørenbaneutbyggingen har gitt Sporveien gode erfaringer til den seks ganger større utbyggingen av Fornebubanen.
– Først og fremst har vi fått god erfaring i planlegging og bygging av dype stasjoner, denne stasjonen er like dyp som stortingsstasjonen, men med dagens krav til brannsikkerhet og rømning kreves helt andre løsninger enn de som ble brukt da stortingsstasjonen ble bygget, sier hun.
Og understreker at stasjonen på Stortinget er oppgrader og oppfyller dagens krav.
Les også:
Her forberedes Norges største samferdselsprosjekt
Skal bore få meter fra Norges største oljelager - slik skal de unngå skader
Bru over «ingenting» er så viktig at den stopper togtrafikken