HANNOVER: “Den trådløse sykkelbremsen, en prototype på et spennende oppdrag”, heter det i presseinformasjonen til Universität des Saarlandes på CeBIT.
Sikkerhetskritisk
Universitetet viser nemlig frem sin nyutviklede trådløse sykkelbrems, skjønt: Sykkelen er bare et middel for det forskerne ønsker å vise, nemlig at trådløse tilkoblinger i mange tilfeller kan være mer pålitelige enn kablede.
– Forskjellen mellom dette og andre trådløse applikasjoner er at dette er sikkerhetskritisk – det er ikke bare for moro. Om den trådløse tilkoblingen ikke fungerer, handler det ikke om en video som ikke fungerer, men om fare for menneskeliv. Derfor må vi være ekstra forsiktige, sier professor Holger Hermanns til Teknisk Ukeblad.
Les også: Slik får du superraskt trådløst nettverk
Tre av en billion
Han har utviklet bremsen sammen med sine kolleger ved Dependable Systems and Software-gruppen på universitetet.
Pålitelighetstallet de har kommet frem til betyr at bremsen feiler tre ganger på en billion forsøk, altså 1012.
– Det vi faktisk gjør handler om grunnforskning innen datavitenskap. Vi ser på mikrokoden på veldig detaljert nivå, og bygger så en modell av den trådløse kanalen basert på et worst case-scenario. Vi setter alt sammen, løser enorme matriser og likninger, og kommer til slutt ut med et latterlig tall som dette. Hvis noen synes tallet er godt og pålitelig nok, kan de for eksempel bygge en sykkel som denne, sier Hermanns.
Les også: Trådløs strøm vist frem
Rullatorteknologi
Han sier han ikke hadde trodd noen ville være interessert i å kommersialisere teknologien, men at han på messen har blitt kontakt av mange, blant annet en produsent av sykkelhåndtak som produserer seks millioner i året og har 30 prosent markedsandel i Europa.
– I tillegg bør det være aktuelt for rullatorer for eldre mennesker. Disse er ofte sammenleggbare, og da er kabler i veien. I tillegg vil et elektronisk bremsegrep kunne gi støtte om pasienten ikke er sterk nok til å klemme på bremsen selv.
Mange sensorer
Kollega Hernán Baró Graf utdyper:
– Det vi har gjort med sykkelen, er å erstatte bremsewiren med en trådløs kobling. Håndtaket har en trykksensor koblet til en trådløs node. Denne sender informasjon til en motor som igjen er koblet til den faktiske bremsen. Prototypen er avhengig av et stort batteri, og gir ikke mening på en sykkel som denne, men vi ser for oss at elektriske sykler i fremtiden vil ha en rekke sensorer som for eksempel kan måle frekvensen på hjerteslagene dine og trykket du setter på pedalen, og derpå avgjøre om motoren skal hjelpe deg eller ei.
For tog
Han ser også for seg trådløs teknologi brukt i langt større utstrekning på tog.
– Nestegenerasjons tog vil ha en sikkerhetssone rundt toget. I dag kan et tog kun bevege seg fremover om det ikke er noe tog på stasjonen foran, men med en trådløs sensor kan toget følges tettere og jernbaneskinnene kan utnyttes mye bedre, sier Graf.
Professor Hermanns sier imidlertid de ikke har tatt patent på teknologien.
– Vi har publisert alt materialet og metodene for å sjekke pålitelighet. Jeg vil være mer enn glad om noen ønsker å bygge noe basert på vår forskning.
Les også:
Slik blir mobilnettet superraskt
BILDESERIE: De 10 største CeBIT-nyhetene