IT

Denne tjenesten gjør drosjer overflødige

Selskapet Lyfts rosa barter er blitt selve symbolet på de nye «piratene». I motsetning til i en vanlig drosje sitter passasjerene foran i bilen, de hilser sjåføren med et knyttnevedunk og donerer et anbefalt beløp ved slutten av turen.
Selskapet Lyfts rosa barter er blitt selve symbolet på de nye «piratene». I motsetning til i en vanlig drosje sitter passasjerene foran i bilen, de hilser sjåføren med et knyttnevedunk og donerer et anbefalt beløp ved slutten av turen. Foto: Lyft
30. juni 2013 - 08:53

San Francisco: De har dukket opp overalt de siste månedene, bilene med rosa, rufsete barter på støtfangerne.

Såkalt ride sharing, privatpersoner med bil som bruker app-er for å komme i kontakt med noen som trenger skyss, er blitt en stor trend i San Francisco.

Selskapet Lyfts rosa barter er blitt selve symbolet på de nye «piratene». I motsetning til i en vanlig drosje sitter passasjerene foran i bilen, de hilser sjåføren med et knyttnevedunk og donerer et anbefalt beløp ved slutten av turen.

– Det er en rask og rimelig måte å komme seg rundt i byen på, man kan møte nye mennesker, og vi reduserer antall biler på veiene, skriver pressetalskvinne for SideCar, Margaret Ryan, i en e-post.

Sammen med softwareselskaper som Lyft og Uber har de utviklet teknologien som på kort tid har transformert transportmarkedet i byen.

– Det er ekstremt populært, og det har gått veldig, veldig bra, sier Ilya Abyzov, daglig leder for San Francisco-avdelingen av Uber.

– Sist uke lanserte vi den samme tjenesten i Oakland og Berkeley, og vi regner med snart å kunne tilby den sør for San Francisco-bukta.

Les også: Nå skal norske nettpirater tas

Enkelt konsept

Også Sidecar og Lyft kan vise til solide resultater på kort tid: Lyft har doblet antall sjåfører på to måneder, og bare siden januar har de lansert tjenesten i Los Angeles, Seattle og Chicago. SideCar har spredd seg til ni byer i løpet av ett år.

Og konseptet er enkelt, forteller Ilya Abyzov.

– App-en styres av en algoritme, og algoritmen er veldig enkel: Den sender deg til den nærmeste sjåføren, og om han ikke godtar forespørselen, får du den nest nærmeste. Vi har bygget et nettverk som er så tett at man stort sett kan få skyss innen tre minutter. Og det er ganske fantastisk for San Francisco, sier Abyzov.

Les også: Snart kan det bli slutt på telefonnummer

Drosjekollaps

Men de nye skysstjenestene er ikke like populære blant alle.

– Taxisjåfører ser disse bilene med rosa barter ta turer fra dem hele dagen, sier Christiane Hayashi, sjef for taxitjenester i San Franciscos kommunale transportbyrå, MTA.

Ride sharing-selskapene er blitt en tøff konkurrent for den tradisjonelle taxinæringen, og reaksjonene fra bransjen har vært sterke.

– Hvis byen ikke kan løse dette problemet, kommer DeSoto til å forsvinne fra drosjenæringen, sa Hansu Kim i drosjeselskapet DeSoto til San Francisco Bay Guardian i april.

Hele næringen er på vei mot kollaps.

Christiane Hayashi deler Kims bekymring.

– De ødelegger taxinæringen og intenderer å erstatte den. Men de kan ikke være det de ødelegger, for de er ikke bygget på den måten.

Hayashi peker på at ride share-selskapene ikke er tilpasset rullestolbrukere, og at potensielle passasjerer er nødt til å ha både smartphone og Facebook-konto for å praie en bil.

– Hva med dem som trenger hjelp med varer, de som sitter i rullestol? Vi har hundre drosjer med rullestoltilgang, og halvparten av dem blir stående i garasjen fordi ingen vil ta dem med ut, sier Hayashi.

– Det tar to til tre måneders opplæring og koster rundt $1200 å bli godkjent som taxisjåfør i San Francisco. Hvorfor gjøre det hvis man bare kan kjøpe en rosa bart og klistre den på bilen?

Les også: – Ett av tre mobilselskap vil forsvinne

Opererer i gråsonen

I høst sendte Californias Public Utilities Commission (CPUC) ut krav om at Lyft og Sidecar måtte legge ned virksomheten. Også Uber har fått en stor bot i posten, men etter forhandlinger har ride share-selskapene fått lov til å fortsette inntil videre.

– Foreløpig har vi fått tillatelse til å fortsette så lenge vi foretar bakgrunnssjekk av alle sjåførene og sjekker at de ikke har noe på rullebladet. Vi har også solid forsikring i tillegg til den førerne selv har.

– Alle som bor i San Francisco som har prøvd å få tak i en taxi en sen kveld, vet at det ikke er nok drosjer i denne byen. Vi gir folk et alternativ, og jeg tror taxinæringen må tilpasse seg disse nye tjenestene, sier Abyzov.

Christiane Hayashi vedgår at drosjenæringens lave troverdighet kan være med på å forklare ride share-selskapenes popularitet.

I stedet svarer transportmyndighetene med teknologi.

– Til sommeren lanserer vi et elektronisk system der alle 2000 taxier i San Francisco kan bestilles via en og samme app.

Les også: Hacker tappet førerkortregisteret i Danmark

Til Norge?

Ubers ulike transporttjenester finnes nå i 30 byer USA og Europa, og selskapet ser nå mot Norden.

– Vi har etablert oss i Stockholm, og det går veldig bra, så det kan absolutt være aktuelt å starte opp også Norge, sier Ilya Abyzov.

Les også:

Slik jobber de for å lykkes i Silicon Valley

Mest klager på Iphone-dekningen  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.