Den likner på en trikk, men er egentlig en buss.
Malmø er den første byen i Skandinavia som tar i bruk den utradisjonelle bussløsningen for å løse sine transportutfordringer.
Den belgiske bussprodusenten Van Hool har nylig signert en kontrakt med Nobina, det største kollektivtransportselskapet i Skandinavia, om å levere 15 slike trikkebusser til Malmø.
Les også: Tester ut trådløse el-busser
Har to ledd
De 25 meter lange bussene har to ledd og ser mer ut som en trikk. Hjulene drives av elektromotorer som får energien fra en biogassgenerator og fra bremsesystemet.
Produsenten mener kjøredoningen kombinerer fleksibiliteten til en buss med effektiviteten til en trikk.
Fabrikanten har allerede levert trikkebussen til flere europeiske byer, blant annet Barcelona og Geneve.
Les også: Dette er verdens lengste buss
Vurdert i Oslo
Også i Oslo har kollektivbransjen luktet på løsningen med trikkebusser.
Allerede i 2001 ble såkalte trikkebusser drøftet som en mulighet for ny kollektivløsning til Fornebu. Oddvar Nielsen (H), daværende leder av Samferdselskomiteen på Stortinget, sa til Aftenposten at Samferdselsdepartementet burde vurdere en slik løsning.
Ruter har utredet bruk av lange busser på linje 31 Fornebu – sentrum – Tonsenhagen og linje 36 E Fornebu – Oslo bussterminal.
Selskapet gjennomførte blant annet testkjøring med en dobbeltleddet Volvo 7500 bi-articulated-buss på 24 meter.
I dag er lengste tillatte lengde for leddbusser 18,75 meter i Norge, men Vegdirektoratet ga Ruter dispensasjon for kjøring med inntil 25 meter lange toleddsbusser på disse strekninger for en periode fra høsten 2012.
Les også: – Bilen blir ubrukelig til og fra jobb Slik blir fremtidens buss
Problemer på glatta
– Testkjøringen avdekket behov for enkelte mindre infrastrukturgrep. Viktigere var at testkjøringen indikerte noen utfordringer med hensyn til bussens fremkommelighet på vinterføre. Her skiller Oslos topografi seg som kjent fra mange andre byer, for eksempel Gøteborg og Malmø, forteller Espen Martinsen, strategileder i Ruter, i en epost.
I rapporten "Superbussmateriell", som ble laget for Ruter av Norconsult, kommer det frem at den toleddede Volvo-bussen fikk problemer med veigrepet i glatte stigninger på vinterføre.
Selskapet konkluderte med at det ville være klokt å teste ut noen av disse kjøretøyene i full vinterdrift før de eventuelt besluttet å erstatte dagens leddbusser. Det er i dag ikke avklart når dette kan skje, ifølge Martinsen.
Les også: