Forrige uke var JV Skanska Strabag og Jernbaneverket på Herrenknechts fabrikk i Schwanau i Tyskland og overtok tunnelboremaskinen (TBM) som skal drive ny tunnel gjennom Ulriken i Bergen.
Maskinen, som veier hele 1800 tonn, skal demonteres på fabrikken og sendes til Bergen i august.
Les også: Disse rørene skal gi syklistene medvind
Første TBM-tunnel
– Vi gleder oss nå til å få maskinen til Bergen og komme i gang med boringen av Norges første jernbanetunnel som benytter TBM-teknologi, sier prosjektdirektør Stine B. Ilebrekke Undrum i Jernbaneverket.
Maskinen er spesiallaget til prosjektet og vil sendes i deler til Bergen. Der vil det ta tre måneder få den montert sammen.
– Maskinen er gigantisk. Den er satt sammen og testet i Tyskland og vil nå demonteres før den sendes til Norge hvor den må monteres sammen igjen. De enorme dimensjonene gjør at dette tar litt tid, sier Undrum.
Tunnelboremaskinen skal monteres på en 60 ganger fem meter betongplate som støpes i området foran den nye tunnelåpningen.
Les også: Tunnelboremaskinene har gravd ut seks millioner tonn masse - dette brukes den til
Splitter ny maskin
Maskinen har en diameter på 9,3 meter, og er dermed den største TBM-maskinen som hittil har vært benyttet til en samferdselstunnel i Norge (se flere detaljer i faktaboks).
– Det har blitt brukt TBM-er til noen veiprosjekter her tidligere, men da i toløps veitunneler med mindre profil, bekrefter Undrum.
Og forteller at maskinen er spesiallaget til tunnelen.
– Selv om det er brukt noen deler fra andre maskiner, er selve maskinen flunkende ny og bestilt etter målene vi vil ha i tunnelen, sier hun.
Undrum forklarer at tunnelboremaskiner utsettes for stor slitasje.
– Det er derfor ikke uvanlig at de bygges om eller byttes ut etter hvert prosjekt, sier hun.
Les også: Dette er de ti største jernbaneprosjektene i Norge
Brukes flere steder
Også til utbyggingen av Follobanen planlegger Jernbaneverket å bruke tunnelboremaskin. Til tross for at få norske samferdselsprosjekter har brukt TBM, mener assisterende jernbanedirektør Gunnar Løvås at det valget er fornuftig sett i lys av Ulrikenprosjektet.
– Dette tyder på at vi har valgt riktig strategi på Follobanen, sier han.
Nye Ulriken tunnel vil bedre kapasiteten for både gods- og persontrafikken, og øke sikkerheten i eksisterende tunnel ved at det blir rømningstunneler mellom de to tunnelene.
Undrum forteller at det er mange fordeler ved bruk av TBM kontra konvensjonell tunneldriving.
– Når man setter i gang å drive kan man klare å drive raskere med TBM enn med tradisjonell boring og sprenging. Metoden er også mer skånsom, sier hun.
Det mener hun er en stor fordel siden tunnelløpet skal legges parallelt med eksisterende spor gjennom Ulriken.
Les også: Åtte tunnelborere skal gi den største jernbane-utbyggingen siden andre verdenskrig