De fleste nordmenn har en lys hudtype, som gjør oss utsatt for å bli solbrent. Hvert år blir flere tusen mennesker diagnostisert med føflekkreft eller andre typer hudkreft i Norge.
Fredag lanserte det norske selskapet Sunsense en egenutviklet UV-sensor som gir lydvarsler når eksponeringen for UV-strålingen blir for høy.
Sensoren i aluminium og rustfritt stål er formet som en stilren mynt eller knapp som kan festes hvor som helst, aller helst i nærheten av nakne hudområder som er mest eksponert for sol.
– Mynten har en fleksibel festeanordning, en klips du kan ha rundt håndleddet, på skulderen eller hvor det måtte være. Dette er det første produktet for massemarkedet designet på denne måten, sier daglig leder Vidar Mortensen i Sunsense.
Les også: Odd Richard (62) fikk nytt syn med ny linseteknologi
Eget produkt
Det finnes en rekke produkter som skal varsle om for høy UV-stråling, men disse er gjerne integrert i andre produkter. Som UV-armbåndet Netatmo June, og Sunsprite, et produkt som skal sikre det motsatte, at man får nok dagslys i løpet av en dag.
– Vår UV-sensor kan brukes helt uavhengig av for eksempel mobilen. Det finnes blåtann-løsninger, men de er vesentlig dyrere og ikke like fleksible i plasseringen, sier Mortensen.
Sunsense coin koster en drøy femhundrelapp, har en batteritid på 2-4 år og er vanntett inntil en meter. I løpet av året lanseres en blåtann-løsning som kan brukes via smarttelefon.
Les om: Derfor blir synet dårligere etter 40
Syke og små barn
Målgruppen er i første rekke personer som har hatt kreft eller andre sykdommer som gjør dem ekstra utsatt for sollys, eller som går på medisiner som gjør huden ekstra sensitiv.
– Stadig flere får dessverre hudkreft hvert år. Selv om flere overlever, må disse være forsiktig med sol resten av livet. Foreldre med små barn vil også være interessert i dette, tror vi , sier Mortensen.
Sunsense var bare ett av elleve norske selskaper, på vei ut i det globale markedet, som presenterte sine teknologiprodukter eller tjenester på et arrangement i Forskningsparken i regi av næringsklyngen Oslo Medtech.
Anledningen var regjeringens lansering av tiltak for en mer offensiv handelspolitikk som skal styrke norske bedrifters muligheter i globale markeder.
Les også: Ultralyd er en norsk spesialitet. Slik fungerer det egentlig
Blodprøver ute i felt
Et av selskapene var Skannex, som blant annet tilbyr et lite håndholdt instrument for rask og automatisert blodprøvetaking, som gjør det enkelt å ta og avlese blodprøver av og avsløre blant annet rusmisbruk, ute i felt.
Et annet norsk selskap er Pubgene som organiserer medisinsk informasjon som sørger for at helsepersonell finner fram til rett informasjon på riktig tidspunkt for å få bedre helhetsforståelse av blant annet genetiske sykdommer og kreft.
– Markedet for helseteknologi er veldig globalt, og det nordiske hjemmemarkedet er for lite. Bedriftene må ut internasjonalt for å vokse seg store og overleve fra dag en, sier daglig leder Kathrine Myhre i Oslo Medtech til Teknisk Ukeblad.
Video: Slik utføres en grå stær-operasjon
Må bli enklere
– Handelsavtaler med viktige markeder, som Kina og India er svært viktig. Norske helseteknologi-bedrifter er hovedsaklig små aktører, og det er spesielt viktig å senke barrierene og gjøre det raskere å komme inn i internasjonale markeder, sier prosjektleder for internasjonale markeder, Ane Solesvik Oppedal.
Sunsense er i gang med å bygge opp en USA-satsing, og har presentert produktet for flere amerikanske aktører. Disse vil imidlertid se an salgstallene i Norden før de inngår avtaler.
Mortensen viser til at UV-sensoren har et globalt marked med tanke på at Verdens helseorganisasjon beregner at en av tre kreftdiagnoser globalt er hudkreft.
– Bare i USA alene rapporteres det om 3,5 millioner tilfeller av hudkreft hvert år, sier Mortensen.
Oslo Medtech er en klynge av om lag 180 bedrifter, forsknings- og utdanningsinstitusjoner, samt helseaktører som utvikler og industrialiserer helseteknologiske produkter og tjenester.
Les også: «Alkopille» skal gjøre deg beruset uten bivirkninger