Kristina Trygg fra Stockholms universitet har funnet ut at sterke sosiale normer er den viktigste årsaken til at folk velger å pendle til jobb, i stedet for å jobbe hjemme eller andre steder.
– Det er av sosiale årsaker at ansatte velger å gå til jobben i stedet for å jobbe hjemmefra, sier Trygg, som har doktorgrad i kulturgeografi.
Derfor pendler man til jobb
I sin doktorgradsavhandling omtaler Trygg årsakene til at man vil heller komme på jobb enn å holde kontakt med kolleger på epost, videokonferanse eller telefon.
En av de viktigste årsakene er at møter ansikt til ansikt har en viktig betydning når man skal skape relasjoner til kunder og kolleger.
Å kunne utveksle ideer og rydde opp i misforståelser er den andre utslagsgivende faktoren til at man velger bort hjemmekontor.
I tillegg kommer faktorer som:
- Man jobber vanligvis jobber i team og har behov for å møte hverandre på arbeidsplassen
- Man kjenner seg isolert og utenfor hvis de ikke kommer på jobb
- Er man ikke på arbeidsplassen så synes man ikke
- Ens sjefer og medarbeidere vil at man skal være på kontoret
- Man har mange møter som gjør at man må være tilgjengelig
- Man har ikke alt materiell eller verktøy man trenger for å jobbe hjemmefra.
Les også: Styr unna disse blemmene når du holder presentasjon
Mer jobb enn fritid
Tryggs avhandling har også undersøkt hvordan ansatte og ledere i Stockholm innen konsulentvirksomhet, PR og kommunikasjon organiserer arbeidslivet sitt.
Hun har funnet ut at bruk av epost, mobiltelefon og videokonferanse har bidratt til at skillene mellom arbeid og fritid er blitt mindre, og nærmest visket ut.
Ifølge henne vil flere være oppdatert og ha kontroll over hva som skjer til enhver tid.
– Fritiden blir kolonisert og arbeidstakere er mer på nett, og forventes å være tilgjengelige for kolleger, kunder, og sjefer etter normal arbeidstid. Det handler både om reelle og egne forventninger, sier Trygg.
Les også: Dette irriterer oss mest på jobb
Sjefer forventer mer
Også Nito opplever at forskjellene mellom arbeid og fritid er visket ut i større grad enn før. Deres nyeste lederundersøkelse avdekker at det er større forventninger til at de ansatte er tilgjengelige etter arbeidstiden.
44 prosent av de som svarte forventer at arbeidstakere tar telefonen og svarer på e-post utenom normal arbeidstid.
Seks av ti mannlige sjefer forventer at de ansatte svarer på mail og telefon utenfor normal arbeidstid, mens bare 25 prosent av kvinnelige ledere svarer det samme.
Les også: Slik unngår du elegant jobbmaset i ferien
Skjult arbeidsliv
President i Nito, Trond Markussen, sier at den type arbeidspress er det skjulte arbeidslivet.
– Vi vet gjennom tidligere undersøkelser at mange av medlemmene våre arbeider i ferier og på fritiden. Til nå har denne innsatsen ofte vært preget av frivillighet, Markussen.
Undersøkelsen avdekker en utvikling som bekymrer Nito.
Smarttelefoner, nettbrett og eksterne påloggingsløsninger gjør at man kan være tilgjengelig døgnet rundt.
– Selv om mange i dag setter pris på denne friheten og fleksibiliteten, er det grunn til å være litt obs på eventuelle negative helseeffekter. Det er sjefens ansvar å følge med på at de ansatte får nok hvile, sier han.
Les også: Hjelp, jeg har flere jobbtilbud. Hvilket skal jeg velge?