Mandag var det på dagen tre år siden den store firehjulstrekkeren fra Tesla Motors ble vist fram for første gang.
Model X ble ikke presentert på en bilutstilling, som er tradisjonen i automotiveindustrien, men på et arrangement i egen regi i Los Angeles 9. februar 2012 (se lanseringen nederst i artikkelen).
Allerede da åpnet Tesla Motors for bestillinger på bilen som ble opplyst skulle settes i produksjon ved slutten av 2013, med levering fra starten av 2014.
Slik det ligger an nå, blir denne tidsplanen forskjøvet med nærmere to år.
Les også: Nå åpner Teslas første batteribytte-stasjon
Falkevingedører
Mens Tesla Motors selv ikke sier så mye om hva forsinkelsene skyldes, har det amerikanske og vanligvis velinformerte nettstedet Greeen Car Reports snakket med en del av elbilprodusentens underleverandører for å få en pekepinn på hva som nå er problemet med Model X.
Størstedelen av skylda for forsinkelsen tildeles de såkalte falkevingedørene, altså bakdørene som er hengslet nesten midt inne på taket, knekker og slår opp.
Den innovative dørdesignen, som var hovedtemaet på presentasjonen for tre år siden, bidrar til at dørene ikke stikker opp mer enn bakluka og bygger ut kun 46 centimeter til siden mens de samtidig forenkler inn- og utstigning.
Hengslene skal tåle belastningen av ei tung dør, med tanke på at også en god porsjon av taket er med på lasset.
Denne designen gjør at det ikke er så mye takstruktur igjen til hengslefestene å fordele lasten på.
Nettstedets kilder viser til at det forsøkt en rekke forskjellige materialer for å finne den rette kombinasjonen av egenskaper og spår at Tesla må benytte en kostbar titanlegering som er sterk, lett og utmattingsfast nok.
Det pekes også på at det er blitt mer komplisert enn først antatt å konstruere vingedørene med tilstrekkelig beskyttelse mot sidekollisjoner.
Les også: Lynkjapp Tesla blir enda kjappere
Rekkevidde og kjøling
Model X skal kombinere funksjonalitet med bra design og veldig gode ytelser, var mantraet da bilen bke vist fram første gang.
«Dual motor»-systemet er tilsvarende det som allerede er lansert i Model S 85D. Batteriene er også de samme.
To andre utfordringer på Model X-utviklingen skal være rekkevidde og trekkapasitet.
Model X blir utstyrt med hengerfeste, men hvor mye den blir i stand til å trekke med seg er ikke offentliggjort. Ifølge artikkelen skal det dessuten være utfordringer med nødvendig kjøling av elmotorene når bilen har tilhengerlast.
Når det gjelder rekkevidde vil ekstra vekt og luftmotstand bidra til å trekke den ned i forhold til Model S.
Et tiltak for å bedre aerodynamikken har vært å erstatte sidespeil med kameraer, men dette vil neppe bli godkjent før produksjonsstart.
Les også: Nye elbiler får doblet rekkevidde
Produksjon om et halvår
Oppi all praten om Teslas teknologiske hodebry, må det samtidig nevnes at produktene som allerede er bragt til torgs fra det amerikanske selskapet burde gi tiltro til at de har evnene og ressursene til å løse det som måtte være av problemer.
Det kan se ut som at det meste av utfordringer allerede er løst, eller er i ferd med å løses på den elektriske suv-en:
Tesla Motors sier at utviklingsarbeidet fortsatt pågår, og bekrefter at de er i rute til å starte serieproduksjon i tredje kvartal.
Produsenten tester i disse dager såkalte betaversjoner, men har ennå ikke vist fram den endelige produksjonsversjonen.
Leveringsestimatet for nye bestillinger nå er tidlig i 2016.
Les også:
Denne panserbilen er resultatet av hva Forsvaret lærte i Afghanistan