De aller fleste går nå rundt med et habilt kamera i lommen. Kameraprodusent Nikon hevder imidlertid at de ikke lenger ser på smattelefonen som en trussel.
— Vi skjønner at det store flertallet synes mobilkameraet holder til hverdagsbruk. Men det som skjer når så mange tar så mange bilder, er at mange av dem blir interessert i fotografi. Da vokser de fra kameraet i mobilen. De vil ta bedre bilder. Svært mange av de som nå kjøper sitt første systemkamera er slike mennesker. Telefonene bringer oss nye kunder vi ikke har hatt før, sier Frank Zuidweg i Nikon Europe.
Les også: Denne mobilen har optisk zoom på innsiden
Småtass
For å kurtisere mobilbrukerne lanserer Nikon nå det kompakte speilreflekskameraet D5500. Det har fått en svær berøringsskjerm som gjør at mobilbrukerne kjenner seg igjen. I tillegg har det ISO-verdi helt til 25 600.
— Det å kunne ta gode bilder under dårlige lysforhold er ikke noe du gjør med en mobiltelefon. Det krever en svært mye større sensor. I nye D5500 har vi en APS-C-sensor på 24,2 MP og den er attpåtil uten lavpassfilter. Det gir bedre kvalitet på bildene, sier Nikons europasjef, Björn Nordgren.
Les også: Den bøyde telefonen har blitt voksen
Kort
Mobilfotografer vil ha ting så små som mulig. Men det er grenser for hvor liten et skikkelig objektiv kan være. Spesielt teleobjektiver har en tendens til å være ganske så utstikkende.
Det har Nikon gjort noe med. Nye AF-S Nikkor 300 mm, som er en skikkelig telelinse, er den letteste i sin klasse i verden. Nikon har klar å kutte vekten med nesten 700 gram og gjøre den hele 50 prosent kortere enn forgjengeren.
Det har de fått til ved å bruke en såkalt fase-fresnel-linse som en del av optikken. En fresnel-linse er en flat linse som fokuserer lyset gjennom en serie konsentriske ringer, hver med linseform.
— Fresnel-linsen har som alle andre linser optiske feil, med de er faktisk de motsatte av vanlige linser. Resultatet er at de to linsesystemene i objektivet kansellerer hverandre og denne har faktisk mindre feil enn et vanlig tilsvarende objektiv, sier Zuidweg.
Les også:
Sju produkttyper står for 80 prosent av gadget-salget