Etter sommeren kunne Jernbaneverket vise frem en ny og oppgradert Oslo S.
I etterkant av åpningen etter det som skulle være den siste seks ukers sommerstengning av Oslos knutepunkt i togtrafikken, garanterte Jernbaneverket at Oslo S skulle være operasjonell over 99 prosent av tiden.
Den ene prosenten de skulle være ute av drift brukte de raskt opp da Oslo S måtte stenge noen dager senere fukt i en bryter. Denne bryteren lå riktignok utenfor området som ble fornyet, men rammet også Oslo S.
Kronen på verket: Ny tavle
Jernbaneverket var spesielt stolte av å presentere sin nye informasjonstavle som erstattet den 13 år gamle tavlen som hang midt i hallen før sommeren.
Den nye informasjonstavlen er sammensatt av 100 LCD-skjermer som gir skarpere skrift og tilpasset informasjon til ulike situasjoner som kan oppstå.
Teamleder for billettsalg i NSB Lene Kramer, som daglig står på Oslo S og hjelper passasjerer, er veldig fornøyd med den nye tavlen.
- Tavlen er klar og lettere for passasjerer å forstå. Tidligere fikk vi spesielt mange henvendelser fra folk som ikke fant informasjon om regiontogene, det gjør vi ikke nå lenger. Nå har man også mulighet til å skrive en tekst med detaljert informasjon og vise den på tavlen, det er en stor fordel, sier Kramer.
Les også: Derfor lammes togtrafikken av småfeil
Klokka stopper
Men for observante forbipasserende er det tilsynelatende noe som ikke tikker som det skal.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Etter tips fra en leser har vi tatt en titt på den analoge digitalklokken på informasjonstavlen og lagt merke til at «sekundviseren» på tavlen har et noe merkelig bevegelsesmønster:
Viseren bruker nemlig litt kortere tid enn 60 sekunder rundt skiven. For å kompensere for det stopper den opp øverst i omtrent et sekund før den starter på en ny runde.
I tillegg treffer ikke viseren merkene som markerer for sekunder, men ser heller ut til å stoppe litt tilfeldig på veien mot toppen.
Les også: – Det vil ta 40 år å få jernbanen opp på akseptabel standard
Med vilje
Kommunikasjonssjef i Jernbaneverket, Trude Isaksen, forteller at det er et bevisst valg de har gjort.
– Det er gjort slik for å etterligne det gamle urverket som var på Oslo S, hvor sekundviseren også stopper opp på toppen mens minuttviseren flytter på seg. Med dette ønsker vi å ta vare på et minne om den gamle klokken.
Feilen skyldes alså ikke slurv eller tekniske begrensninger.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
- Det er rett og slett gjort for å bevare kulturminnet, forteller Isaksen.
Etter avdukingen av den nye klokken har Jernbaneverket hatt noen mindre problemer med tavlen.
- Det er et stort prosjekt og vi har hatt mindre "bugs" i softwaren, men vi har hatt tett kontakt med leverandøren, og de feilene som ble funnet er rettet opp fortløpende.
Feilene har blant annet vært ujevn blinking i visningen av tekst og tall.
Les også:
Disse tunnelene skal redde Oslo
Dette blir bedre med de nye Flirt-togene
30 prosent raskere tog om tre år