OLJE OG GASS

Derfor kan gassen i Norskehavet bli mindre lønnsom

Stadig færre prosjekter i Polarled-røret.

Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
26. sep. 2014 - 10:58
Vis mer

Se interaktiv grafikk over hvordan det blir stadig færre gassprosjekter til Polarled øverst i saken.

Det ene prosjektet etter det andre som skulle levert gass gjennom Polarled-røret faller fra. Zidane ble nylig utsatt, Kristin gasseksport er skrinlagt og Linnorm er lagt på is.

Resultatet er at færre skal dele regningen for å sende gassen gjennom røret.

Det kan svekke lønnsomheten i Aasta Hansteen-gassen.

– Kan ramme Aasta Hansteen

Gassanalytiker Karen Sund i Sund Energy forteller at utviklingen vil gjøre det dyrere å transportere gassen fra Aasta Hansteen-feltet i Norskehavet.

– Polarled skal ha normalavkastning. Forenklet kan vi si at dersom halvparten så mange bruker den, vil det gi dobbelt så høy tariff over rørets levetid, hvis det bare er forsinkelse blir tarifføkningen mindre. Det blir høyere enhetstariff på de som er igjen, sier Sund.

– Hvis tariffen går opp, vil det ramme Aasta Hansteen, fortsetter hun.

Les også: Dette står i veien for gassrør til Barentshavet

Rør til 24 milliarder

Det er tariffen, altså prisen for å transportere gassen, som skal dekke investeringen på rundt 24 milliarder i det 481 kilometer lange Polarled-røret i Norskehavet.

Tariff-regnestykket i planene for Polarled og Aasta Hansteen, forutsetter at flere felter blir koblet til rørledningen.

Dette kommer frem i plan for utbygging og drift som myndighetene godkjente i 2013.

Les også: 1000 tonn tung kompressor skal gi olje for milliarder på Kvitebjørn

Platt til økning

Aasta Hansteen blir før skatt ulønnsomt dersom gassprisene vipper under 164 øre per standardkubikkmeter gass. I dette regnestykket inngår tariff-beregningen som bygger på at flere felt deler regningen for gasstransporten.

Dagens markedspris har imidlertid plass til en kraftig tarifføkning før Aasta Hansteen-gassen blir ulønnsom, ifølge Sund.

– Prisen i markedet er nå 200 øre, så det burde være plass til noe økning i tariffen, sier Sund.

Hennes vurdering av prosjektet, er at dersom dagens gasspriser fortsetter så ser det greit ut. Dersom gassprisene faller betydelig, enten ved overleveranse og etterspørselsfall, eller at urolighetene i Ukraina roer seg, vil marginene falle.

Prisen bestemmes i 2016

Statoil mener det er for tidlig å vurdere hvordan alle utsettelsene og skrinleggelsene påvirker økonomien i Aasta Hansteen.

– Det følger naturlig at jo lavere volumer en transporterer i infrastruktur med mer kapasitet en man benytter, jo dyrere vil enhetskostnadene være. Men siden tariffene for Polarled ikke fastsettes før i 2016 av myndighetene, er det for tidlig å si hvilken effekt utsettelsen av Zidane vil ha på tariff-fastsettelsen og dermed på andre felt i verdikjeden i dag. Vi har ikke noe grunnlag for å uttale oss om dette spesifikt, forteller pressetalsmann Morten Eek.

Oljedirektoratet har tidligere vurdert at Polarled er lønnsomt uten Linnorm og Zidane, men bare dersom det påvises nok gass i området rundt Aasta Hansteen.

– Statoil skal neste år bore to letebrønner for å kunne påvise tilleggsressurser for Aasta Hansteen-plattformen og Polarled-rørledningen. Vi er opptatt av at det jobbes godt med å sikre en best mulig ressursutnyttelse hele veien fra felt til ilandføring, forteller Eek.

Les også:

Oljeleverandørene har kuttet 4000 innleide det siste året

Offshorearbeidere føler seg mobbet av Norsk olje og gass

Myndighetene anmelder Shell for utslipp fra Draugen  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.