IT

Derfor klager vi på dekningen

Se de vanligste årsakene.

FEIL: Mobilbrukerne kan faktisk ta feil når de mener dekningen er for dårlig, ifølge analysen fra Strand Consult.
FEIL: Mobilbrukerne kan faktisk ta feil når de mener dekningen er for dårlig, ifølge analysen fra Strand Consult. Bilde: Colourbox
9. nov. 2012 - 10:58

Samtidig som mobiloperatørene bygger ut sine nett som aldri før, øker strømmen av klager om dårlig dekning.

Aktørene bruker jevnt over mellom 10 og 15 prosent av inntektene hvert år på utvidelse av sine nettverk og investeringer i ny teknologi.

Men kundene ser ikke ut til å bli mer fornøyd, ifølge analyseselskapet Strand Consult.

Praktiske problemer

Årsakene er mange, viser en analyse derfra.

Folk har en tendens til å anklage mobiloperatørene for ikke å ville bruke penger på bedre dekning, mens det handler mer om rammebetingelser og praktiske vanskeligheter med å plassere basestasjoner.

Les også: Ingen helsefarlig stråling

Strand Consult har kommet frem til de ti viktigste bakenforliggende årsakene til at forbrukerne klager på dekningen.

1. Stadig flere mobilbrukere opplever faktisk at de har dårlig dekning. Dette fanger mediene opp, og operatørene får skylda.

2. Smarttelefonene påvirker hvordan brukerne oppfatter dekningen der de er. Disse apparatene byr på utfordringer i nettet fordi de krever mye kapasitet. I tillegg Slik lager smarttelefonene trøbbel i mobilnettet , og misspass mellom ulike typer programvare byr også på utfordringer.

3. Det er konflikt mellom krav til dekning og misnøye med infrastrukturen. Folk mener at basestasjoner og mobilmaster i nabolaget reduserer verdien av boligen.

4. Stadig flere mennesker er engstelig for helseplager som følge av mobilstråling, mens forskningen så langt ikke påviser noen sammenheng.

5. Politikere bruker gjerne økt mobildekning som en valgkampsak, men følger ikke opp i form av eksempelvis regelverk som gjør det enklere å bygge ut.

6. Lokale myndigheter kan være tilbakeholdne med å gi tillatelse til oppføring av mobilmaster. Dermed blir utbyggingen kraftig forsinket.

7. Private gårdeiere krever ekstremt høy leie for basestasjoner. Operatørene velger da å redusere antallet eller finne alternative plasseringer. Det er imidlertid en vanskelig oppgave, etter som antennene må stå i et visst forhold til hverandre for å oppnå best dekning.

8. Verken media og mobilbrukere kjenner til forskjellen mellom dekning og kapasitet. Problemet bør ikke være dekningen, men kapasiteten til å ta unna trafikken i et område.

9. Dagens lovgivning støtter ikke nye løsninger som kan bedre dekningen, tilgang til flere frekvenser og bruk av mindre basestasjoner.

10. Både media og mobilbrukere har en for enkel oppfatning av hvilke kostnader og praktiske utfordringer det kan by på å bygge ut mobildekning utenfor allfarvei.

– Dårlig radio

Den største operatøren her til lands kjenner seg igjen i denne fremstillingen.

Men dekningsdirektør Bjørn Amundsen hos Telenor peker på enda en problemstilling:

– Mye av årsaken er også at de gamle  mobilene har bedre radioer enn nye smarttelefoner, sier Amudsen i en kommentar til Teknisk Ukeblad.

Det handler om at eldre mobiler hadde flere watt i radioen og dermed fanget opp signalene bedre.

BEDRE FØR: Telenors dekningsdirektør Bjørn Amundsen mener at svakere sendere i nye telefoner også bidrar til at folk opplever dårligere dekning. Espen Zachariassen

Les også:

– Stort rom for å senke prisene til kundene

Full dekning til blodpris

Vil samle alt du har i lommeboka i mobilen

De rødgrønne forsinker bygde-bredbåndet  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.