Fredag ble togtrafikken på Oslo S nok en gang lammet. En småfeil var årsaken: fukt i en bryter på Loenga.
Likevel måtte hele togtrafikken på Oslo S stoppes i flere timer.
Ny løsning
Jernbaneverket vil nå seksjonere anlegget for lettere å kunne finne feil.
– Vi har ett signal- og sikringsanlegg for hele Oslo S. Loenga er en del av dette. derfor kunne denne feilen lamme hele stasjonen. Men allerede før feilen i dag, har vi begynt arbeidet med å finne en løsning på hvordan vi skal kunne seksjonere området ved tilfeller som i dag for lettere å finne feil som oppstår, sier Olav Pettersen, faglig leder signal bane Stor-Oslo.
Må koble ut alt
I dag må hele signalanlegget kobles ut for feilsøking.
Jernbaneverket ønsker et system som gir en indikasjon på hvor det skal feilsøkes, slik at de slipper å slå ut all trafikk, ifølge Pettersen.
De har allerede vært ute i markedet og sjekket mulige løsninger.
Les også:
– Skal være operasjonell 99 prosent av tiden
Vil ha ny tunnel og nytt Oslo S
Indikerte feil i sentralen
At det var fukt i en bryter visste ikke Jernbaneverkets teknikere da de fredag morgen jobbet på spreng for å finne feilen, mens tusenvis av pendlere ble forsinket.
Indikasjonen var feil i Jernbaneverkets sentral i Oslo gate. Der samles alle kabler fra signalanlegget i Oslo.
– Da teknikerne søkte etter feil i sentralen, måtte de koble ut kabel for kabel og koble dem inn igjen for å finne feilen. Først etter dette, fikk vi lokalisert området nærmere geografisk, forteller Arvid Bårdstu, pressevakt i Jernbaneverket.
Les også:
– Det vil ta 40 år å få jernbanen opp på akseptabel standard
Liten tue kan velte...
På Loenga ble feilen funnet. En bryter som kobler ut et område med skiftespor fra signalanlegget var problemet.
Fukt på grunn av en dårlig pakning eller en sprekk i glasset på bryteren var årsaken til overslaget, ifølge Arvid Bårdstu, pressevakt i Jernbaneverket.
Feilen lå med andre ord ikke på området til Oslo S.
– Det som lurte oss, var at vi fikk en indikasjon på at det var noe feil med vårt indre anlegg i Oslo gate.
Da feilen var lokalisert, tok det et kvarter å fjerne fukten, skifte pakning og glass.
– Vi må få seksjonert anlegget mer, så vi kan søke etter feil på en annen måte enn å måtte koble ut hele anlegget, sier Bårdstu.
Les også:
Dette blir bedre med de nye Flirt-togene
30 prosent raskere tog om tre år