Telenor avviser blankt at det er grunnlag for at deres kunde og konkurrent TDC skal ha tilbake 18 millioner kroner.
PT har gitt TDC Norge medhold i påstand om overfakturering tilbake til 2010.
Nå har Telenor svart med å påklage avgjørelsen til Samferdselsdepartementet.
To produkter
Grunnlaget for uenigheten er ulike tilgangsformer.
TDC leier tilgang til infrastruktur av Telenor til sin virksomhet som virtuell mobiloperatør, MVNO, i bedriftsmarkedet.
Det vil si at de ikke har eget mobilnett, men er helt avhengig av å kjøpe slike ressurser.
Selskapet oppdaget at konkurrenten Network Norway betalte mindre for sin tilgang til Telenors mobilnett.
Network Norway har bygget eget mobilnett, men det er ikke landsdekkende. Derfor må det kjøpe ressurser av Telenor, såkalt nasjonal roaming eller nasjonal gjesting.
Les også: Google fikk ja til å sende internett-ballonger over Norge
Telenor dominerende
TDC mente det var grunnlag for avslag i prisen med den begrunnelse at Telenor som dominerende markedsaktør ikke kan operere med ulik pris på de to tilgangsformene.
Både PT og departementet ga selskapet medhold våren 2012:
De to tilgangsformene skulle prises likt. Prisen til TDC ble satt ned 20 prosent.
Da fant TDC ut at det kunne være grunnlag for å kreve kutt i allerede betalte fakturaer, tilbake til da den første klagen ble sendt i 2010.
I februar i år ga PT gitt selskapet medhold også i dette, mens Telenor står på sitt og har påklaget til departementet.
Les også: Slik skal forskerne gjøre 5G-nettet 1000 ganger raskere enn 4G
Helt uenig
Divisjonsdirektør for grossistmarkedet Harald Krohg forklarer Telenors holdning:
– I utgangspunktet er vi uenig i at TDC og Network Norway skulle betale det samme. Dette dreier seg om to forskjellige typer tilgang til mobilnettet - nasjonal roaming og MVNO. Dette er to ulike produkter, sier Krohg.
Han sammenligner med at mobilbrukere betaler ulikt ut fra hva slags abonnement de har.
TDCs avtale er basert på betaling for forbrukte minutter, SMS, MMS og MB, mens Network Norway i tillegg betalte en fast pris avhengig av antall abonnement, og en lavere pris pr. minutt, melding og data.
Tilbakevirkende kraft
– Og vi må stille spørsmål når PT mener at reglene for lik pris i et slikt tilfelle er krystallklare, mens de brukte nesten halvannet år på å bestemme seg. Hva gjorde man resten av saksbehandlingstiden hvis dette var så greit?
Telenor mener også at kravet er ugyldig fordi PT gir sin tolkning av ekomlovens bestemmelser om ikke-diskriminering og tilbakebetaling tilbakevirkende kraft
Vedtaket om priskutt ble fattet våren 2012, mens jussen bak dette også skal gjelde bakover til høsten 2010.
– Da blir det dobbelt feil: Først skal en regel om lik pris ha tilbakevirkende kraft. Og det betyr at vi skal betale tilbake 18 millioner kroner basert på denne regelen, som er i ferd med å bli opphevet, påpeker divisjonsdirektøren.
Han legger til at PT etter vedtaket i mars 2012 om lik pris for de aktuelle tilgangstypene har ombestemt seg:
Nå er det en endring på gang, slik at MVNO og nasjonal roaming likevel ikke skal ha lik pris.
Les også: 1000 Telenor-basestasjoner får nye 4G-frekvenser
Riktig lovbruk
PT avviser at loven er gitt tilbakevirkende kraft:
– Vedtaket om tilbakebetaling bygger på Telenors plikt til å ha det vi kaller ikke-diskriminerende pris mellom MVNO og nasjonal gjesting. Og den plikten kom allerede høsten 2010, sier avdelingsdirektør Irene Åmot til Teknisk Ukeblad.
Nå er det opp til Samferdselsdepartementet å avgjøre spørsmålet.
Les også:
Nå måler Lyse installatørene med stoppeklokke
23 år gamle Mathias sa nei til jobb i Facebook
De ga opp solide årslønner for å utvikle programvare. Nå begynner kontraktene å komme