Det er den siste sommeren med store rehabiliteringsarbeider. Sommeren 2009 startet en oppgradering som til sammen skal koste 1.8 milliarder kroner.
De to første årene var Oslo S stengt i fire uker. I fjor og i år blir det seks uker uten trafikk.
– Vi begynner allerede å høste fruktene av det arbeidet som er gjort, sa trafikkdirektør Bjørn Kristiansen fra Jernbaneverket.
Forsinkelser er redusert. Nå er 91 prosent av togene i rute, før oppgraderingen startet lå andelen langt nede på 80-tallet.
Les også: 30 prosent raskere tog om tre år
Frykt for kaos
På en pressekonferanse på Oslo S stod representanter for både Jernbaneverket, NSB, NSB Gjøvikbanen, Flytoget og Statens Vegvesen frem for å forsikre at kaoset fra i fjor ikke skal gjenta seg.
Flytoget hevder å ha gode avtaler med busselskaper som skal sikre at alle kommer seg til og fra Gardermoen uten mer enn 20 minutters forlenget reisetid. Også NSB skal være bedre forberedt enn i fjor.
Arbiedene skal også være bedre samkjørt med Statens Vegvesen, men likevel blir det innsnevringer i sommer. Hele Bjørvikaområdet er et eneste stort anleggsområde.
Den som ikke frykter kaos må være en langt mer enn normal optimist.
2000 prosjekter
Uavhengig av det kaoset som måtte komme skal 300 mann være i sving på jernbanenettet.
21 forskjellige selskaper er involvert i til sammen 2000 større og mindre prosjekter.
Av de større er skifting av 24 sporvekslere, to sporkryss, kontaktledningsanlegget på Oslo S skal skfites fra spor 1 til spor 7, to kilometer av strekningen skal få nye spor.
Det skal monteres varmeelementer i 47 sporvekslere sllik at vinteren skal få det langt tøffere i sin kamp for å hindre togdriften. I tillegg skal det utføres en lang rekke små og større elektroarbeider.
Les også: Dette blir bedre med de nye Flirt-togene
Tysk entreprenør
En av de 21 selskapene som er gitt oppdrag er en tysk entreprenør som skal legge skinner. Det har vært kjent lenge at jernbanekompetansen til norske ingeniører for lengst er pensjonert. På 90-tallet sluttet NTNU å undervise i jernbanetikk.
Jernbaneverket har tatt noen grep, og Kristiansen mener situasjonen er blitt langt bedre.
– All signalkompetansen vi har hatt behov for har vi funnet i Norge. Vi har kjørt systematisk opplæring på Jernbaneskolen og står bedre rustet nå, sier han.
Ikke alt blir reparert
Til tross for at det blir investert 1.8 milliarder over en fireårsperiode på Oslo S og strekningene mellom Etterstad og Spikkestad kan ikke Bjørn Kristiansen love at alt blir topp moderne.
– Nei, det ville være å overdrive. Men vi blir ferdige med alt som er kritisk for driftsikkerheten. Det gjenstår en del sirkingsarbeider. Det vil også bli noen stengninger, men hovedsakelig om natten og kanskje en eller to dager. Etter denne sommeren er vi ferdige med de store stengningene.
Les også:
Disse tunnelene skal redde Oslo
Gøteborg investerer 61 milliarder i infrastruktur