Åtte år på å planlegge og bygge en jernbanestrekning på 10 kilometer gjennom Moss, er ikke tregt ifølge Jernbaneverket.
Bevilgningen på statsbudsjettet for 2013, gjør at Jernbaneverket kan gjenoppta planleggingen av strekningen.
Nyheten var en av mange i flommen av budsjettlekkasjer. Dersom bevilgningene fortsetter på statsbudsjettene fremover, kan den 10 kilometer lange strekningen være klar til bruk om åtte år.
Les også: Her forsvinner togstasjonene
– Ikke tregt
Når strekningen Sandbukta - Moss - Såstad står ferdig, vil det gi sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Rygge. I dag er strekningen gjennom Moss en flaskehals.
– Åtte år på Mosseprosjektet kan høres mye ut, men det er ikke tregt, sier Thor Erik Skarpen, informasjonssjef i Jernbaneverket.
En omfattende offentlig planprosess er hovedårsaken til at planleggingen tar like mye tid som byggingen.
Statsbudsjettet: Her kommer det ny vei
Flaskehalsene
Her er papirmøllen Jernbaneverket må gjennom:
- Kommunedelplan og hovedplan. Forslag til kommunedelplan ble godkjent av Moss kommune i april i år.
- Reguleringsplan og detaljplan: Reguleringsplanen for delstrekningen Sandbukta - Moss er godkjent, men utdatert. For delstrekningen Moss - Såstad er det ikke utarbeidet reguleringsplan. Jernbaneverket ønsker nå å lage én ny reguleringsplan for hele strekningen.
- Ekstern kvalitetssikring av detaljplan, herunder kostnadsoverslag og styringsunderlag (KS2).
- Tekniske planer
- Anbudsdokumenter
Les også: 30 prosent raskere tog om tre år
Byutvikling
Hele strekningen er omtrent 10 kilometer. 2,5 kilometer nord for Moss stasjon og omtrent 6,5 kilometer sør for stasjonen.
I tillegg omfatter prosjektet en fullstendig ombygging av Moss stasjon. Stasjonen skal få en samlet lengde på én kilometer.
– Prosjektet er mer et byutviklingsprosjekt, enn et jernbaneprosjekt, sier Skarpen.
Når det såkalte Mosseprosjektet og ny Follobane er ferdig, skal reisetiden til Moss - Oslo bli 30 minutter.
– Det tar tid å planlegge i detalj en jernbane som går gjennom en by med 50 000 innbyggere. Når så mange mennesker blir berørt, tar det like lang tid å planlegge som å bygge. Dette er demokratiske prosesser, og plan- og bygningsloven er lik for alle, sier Skarpen.
Ikke lenge
Heller ikke i Rambøll reagerer de på at planleggingen tar like mye tid som byggingen.
– Åtte år på å få ferdig en jernbanestrekning på én mil i Norge er ikke lenge, når det både skal planlegges og bygges, sier sivilingeniør og jernbaneekspert Kathrine Gjerde i konsulentfirmaet Rambøll.
– Planprosesser i Norge tar lang tid, det er mange som skal høres, sier hun.
Hun har blant annet vært med på å lede utredningen av høyhastighetstog mellom Oslo og Trondheim.
195 millioner
Jernbaneverket får totalt 195 millioner til planlegging, prosjektering og grunnerverv i 2013.
Mosseprosjektet må være med på å dele av denne potten, sammen med flere andre prosjekter. Summen skal også gå til mulig oppstart av planlegging av Ulriken tunnel og strekningen Hell–Værnes, i tillegg til planlegging av IC-prosjekter og Alnabru godsterminal.
Les også:
Derfor går klokka på Oslo S «feil»
Er det greit at bompengene dine går til jernbane?
– Det vil ta 40 år å få jernbanen opp på akseptabel standard