Ryktene går om at Facebook er ute etter å overta norske Opera Software.
Så langt har ingen åpent bekreftet slike planer, men det skal handle om at selskapet bak det amerikanske nettsamfunnet ønsker sin egen nettleser for å kunne integrere Facebook-tjenester i brukernes surfing.
Rett teknologi
Og siden stadig flere bruker Facebook på mobilen, trenger selskapet en teknologi som løser den økonomiske utfordringen:
Facebook har ikke teknologi som gir plass for annonsører på mobile plattformer.
Dette vil Opera kunne fikse med sine nettlesere som er spesialutviklet for mobil- og smarttelefoner.
Les mer: Minisuksess for Opera
Yahoo
Ifølge en rapport fra den danske teleanalytikeren John Strand er de to it-selskapene som skapt for hverandre.
- Facebook kan gjøre som Yahoo og utvikle sin egen nettleser og lokke folk til å benytte den. Derimot har Opera allerede et knippe nettlesere for mange ulike plattformer, som smarttelefon, nettbrett, pc og tv. Ved å overta Opera, vil Facebook ha etablerte nettlesere som mange mennesker allerede benytter, påpeker Strand i en fersk rapport.
Annonser
Facebook har behov for å få annonsører inn på de mobile versjonene av nettsamfunnet.
Her har Opera fått innpass ved å kjøpe opp selskapene Ad Marvel, Mobile Theory og 4th Screen Advertising.
- Det er et solid grunnlag for Facebook til å kunne utvikle seg på det mobile annonsemarkedet, mener telekomanalytikeren.
App
På samme måte er det med Operas app-butikk.
Den gir god omsetning for en liten kostnad.
Med den store trafikkmengden som Facebook allerede har på mobilmarkedet, vil Operas app-butikk være et godt fundament for omsetning av Facebooks egne applikasjoner.
Les mer: Opera inntar appenes verden
USA-fiksert
Facebook ble grunnlagt i USA, og gründer Mark Zuckerberg og hans kolleger kan lite om samfunnet utenfor den vestlige verden, ifølge John Strand.
Opera har derimot kompetanse på såkalte "emerging markets" - land som India, Russland og Brasil.
Det norske selskapet har også erfaring i både Asia og Afrika.
Det vil gi amerikaneren verdifull innsikt i områder av verden som har kime til sterk økonomisk utvikling.
Forstår verden
Ikke minst forstår Opera den mobile verden og hvordan den fungerer, mens Facebook har liten kompetanse på dette området.
Forholdet til aktørene i denne bransjen er også ganske begrenset.
Her bør Facebook gi Opera ansvaret for å håndtere det meste av de mobile aktivitetene.
- På den måten vil nettsamfunnet få på plass det "DNA-et" som selskapet mangler, skriver Strand i sin rapport.
Les også:
Larry Page var på studiebesøk hos Fast