Det har bare gått et par måneder, men seks traineer i FMC Technologies har nå kommet opp med et konsept de mener kan spare oljeselskapene for flerfoldige millioner kroner.
Målet deres er å bruke fjernstyrte undervannsroboter (ROV-er) til å gjøre inspeksjon, vedlikehold og reparasjoner på olje- og gassinstallasjoner på havbunnen.
Dette er ikke noe nytt, den nye ideen er å bygge egne «garasjer» på havbunnen. Her skal ROV-ene stå parkert i nærheten av brønner, tilkoblet med navlestrengsrør som sikrer dem strøm fra plattformer på havflaten.
Les også: Her slepes en teknisk milliardmaskin på over 1000 tonn
Kan koste tosifret antall millioner
På denne måten kan ROV-ene rykke ut på mye kortere varsel enn såkalte IMR-skip, som kan være svært kostbare og bruke lang tid på å komme seg ut til felt.
Traineene har basert seg på en gjennomsnittlig dagrate og gjort et regnestykke som viser at en utrykning av et typisk IMR-skip i beste fall koster flere millioner kroner, gitt at værforholdene er gode og at det tekniske utstyret ikke må tilpasses operasjonen i stor grad.
De mener det typiske scenariet er at det er dobbelt så dyrt, mens dårlige værforhold og store tilpasninger av utstyret fort kan sende prisen opp til et tosifret millionbeløp.
I tillegg forsvinner inntekter hvis man må vente på hjelp mens produksjonen står.
Det blir i det hele tatt dyrt hvis man bare skal gjøre mindre operasjoner som å bytte moduler, rengjøre eller vedlikeholde utstyr.
Subsea-warehouse
Traineene har blant annet utviklet en helt ny oppblåsbar løftemodul de kaller IBM.
Denne inneholder flere tanker som kan fylles med luft slik at ROV-en kan løfte og flytte utstyr på havbunnen.
De har foreløpig bare sett for seg at ROV-ene skal kunne gjøre enkle oppgaver som nevnt overfor, men mener teknologien skal kunne spare oljeselskapene for flerfoldige millioner kroner.
Les også: Se hvordan de styrer ROV-en fra land
Usikre tall
– I og med at dette aldri har blitt gjort før, har vi ikke eksakte tall på hva man kan spare. Men vi vet at ROV-ene kommer til å bruke omtrent 12 timer på en intervensjon. Det er noenlunde det samme som et IMR-skip bruker hvis alt er optimalt, men med ROV-ene er man ikke avhengig av ytre faktorer som avstand fra land, vær og vind, sier prosjektleder Thomas Haneborg (25).
Haneborg peker på at teknologien er nyttig så fort man begynner med utvinning av olje og gass i arktiske strøk, der det store deler av året er vanskelig å bruke serviceskip på grunn av isdekke.
Et større prosjekt er på gang
Det er ikke slik at traineene er de første som kommer opp med ideer for å få ned IMR-kostnadene.
Stadig flere oljeselskaper leter i alle kriker og kroker etter finne metoder som kan spare penger, noe som ikke er mindre aktuelt nå som oljeprisen har falt dramatisk de siste månedene og usikkerhet preger bransjen.
Et prosjekt som foregår parallelt, drevet av NTNU i Trondheim, tar sikte på å finne nye og mer kostnadseffektive måter å gjøre IMR-oppdrag på.
NTNU samarbeider med Statoil, FMC og Sintef på dette prosjektet, som for øvrig heter Nextgen IMR, og ideene til traineene spilles inn til gruppen i disse dager.
Les også:
Denne undervannsroboten kan du bygge selv