Forrige uke brast nyheten om at Fitbit slipper tre nye produkter - Charge, Charge HR og Surge.
I dag var Fitbits salgsdirektør for Nord-Europa, Peter Groom, på rundtur i hovedstadspressen for å vise frem de nye produktene.
Norge ble valgt først av alle de europeiske landene, og Groom hadde såvidt rukket å få med seg noen demoprodukter før turen gikk til Oslo.
– Vi valgte Norge først fordi vi har en enorm markedsandel her, og størst av alle land i verden, med 71 prosent. Dere vet hvordan dere skal holde dere i form 12 måneder i året, dere har peiling og er «early adopters» når det gjelder teknologi. Det er en perfekt situasjon for oss, sier Groom til Teknisk Ukeblad.
Giganter i USA
Han sier Fitbits andel i Sverige er rundt 55 prosent, og hele 69 prosent i USA. Det eneste markedet de sliter mer i er Finland, hvor finske Polar naturlig nok dominerer.
Charge, det første av de nye produktene, skal være i handelen allerede i løpet av et par uker.
Til forskjell fra Flex, som har vært Fitbits storselger her til lands, og som vi kåret til én av to testvinnere da vi testet aktivitetsarmbånd tidligere i år, har Charge en skjerm som kan vise mer enn små prikker.
Den har også innebygget høydemåler, i tillegg til at den nå kan registrere når du går og legger deg automatisk. Båndet er litt bredere enn Flex, men fortsatt smalere enn et normalt armbåndsur.
TEST: Bose SoundSport: Treningsplugger som sitter fantastisk godt i øret
Måler pulsen kontinuerlig
Mer spennende er muligens storebror Charge HR, som i tillegg til alt Charge har også gir deg kontinuerlig pulsmåling på håndleddet. Det er vesentlig, mener Groom.
– Det finnes mange produkter som måler puls, men ingen andre som gjør det kontinuerlig. Det gjør at du kan få oversikt i utviklingen til hvilepulsen din, som kanskje er den fremste indikatoren for den generelle helsesituasjonen.
Fitbits pulsmåler, kalt PurePulse, har for øvrig vært under utvikling i tre år. Møysommelig arbeid ligger bak det faktum at den kan måle pulsen kontinuerlig og samtidig levere batteritid likt et vanlig aktivitetsarmbånd.
Groom sender også et spark i retning Jawbones Up24, kanskje en av de fremste konkurrentene.
– Til samme veiledende pris på 1299 kroner får du i tillegg til Jawbone-funksjonene både skjerm, pulsmåling, høydemåling og automatisk søvntracking. Dette er vårt «hero product».
Bluetooth smart-modulen Fitbit bruker i produktene sine er for øvrig norsk. Den er det Nordic Semiconductors som leverer.
– Det var faktisk Apple som tipset oss om at de kom til å ta i bruk bluetooth smart i iPhone 4S, og vi rakk dermed å få det på plass før de lanserte. Bluetooth smart har virkelig vært en åpenbaring både for smarttelefoner og «wearables», hvor batteritid er «alt», sier Groom.
Les også: Dette er aktivitetsarmbåndet som straffer deg
Måtte kalle tilbake
– Dere måtte iverksette en frivillig tilbakesending av den tidligere toppmodellen Force i USA fordi brukere rapporterte om utslett som følge av bruken. Hvilken innvirkning hadde det på selskapet?
– Det er ingen tvil om at det var vanskelig for oss. Det er viktig å huske på at det bare var én prosent av brukerne som rapporterte om problemer, men når du selger en million enheter er det likevel mye. Og vi økte faktisk markedsandelen i etterkant, selv uten Force i porteføljen.
Det nye flaggskipet er kalt Surge, og er en krysning mellom en vanlig aktivitetstracker, GPS-klokke, pulsmåler og en slags smartklokke light.
– Vi kaller det en «fitness superwatch». Den er knall til trening, fungerer som en utvidelse av telefonen din og følger i tillegg med på hva du gjør hele døgnet. Om du sammenlikner med et liknende produkt, for eksempel en Garmin Forerunner, har du den på deg på løpeturen, og så tar du den av. Vi mener det er viktig også å registrere de andre 22 timene. Men vi presiserer også tydelig at det ikke er en smartklokke i vanlig forstand, sier Groom.
– Mobiler flest kommer utstyrt med et vell av sensorer i dag, som også kan brukes til aktivitetsmåling. Hvordan ser dere på konkurransen fra dem?
– Vi tror mobilen har sin naturlige plass og funksjon i dette landskapet, men at den ikke fungerer som erstatning for de dedikerte trackerne. Det har eksistert gratisapper til mobilen så lenge Fitbit har eksistert, men du kan ikke ha på deg mobilen overalt hvor du går. Om du bedriver idrett er den for kostbar til å risikere å ødelegge, og du kan ikke svømme med den. Når det er sagt tror vi på åpne standarder og å støtte mange ulike tredjepartsprogrammer. Ett produkt eller én produktkategori passer absolutt ikke for alle.
Fitbit Charge skal være i butikkene i løpet av et par uker, Charge HR og Surge kommer sannsynligvis til Norge i januar.
Les også:
TEST: Sony Smartband: Dette armbåndet logger alt du gjør
TEST: Tomtom Runner Cardio: Klokka leser pulsen rett fra håndleddet
TEST: Lupine Betty R X14: Er verdens sterkeste hodelykt også den beste?