Mye av diskusjonen om hydrogenbiler handler om selve bilene og brenselcelleteknologien.
Men dersom hydrogen skal ha noen mulighet til å slå gjennom som drivstoff for ordinær veitransport, må det også gjøres teknologiske framskritt på fyllestasjonene.
I dag er det slik at dersom det kommer flere biler som skal fylle hydrogen samtidig, vil ikke stasjonen være i stand til å levere full tank til bil nummer fem i køen.
- Koster mindre og yter mer: Så store framskritt har Toyota gjort med sin hydrogenteknologi
Tredobler kapasiteten
– Folk forventer selvsagt å kunne fylle opp tanken når de først har kjørt innom stasjonen. Det er det tre rushtimene morgen og kveld at stasjonene må være i stand til å levere nok hydrogen slik at dette kan fungere som en vanlig bensinstrasjon, sier Bjørn Simonsen, som er direktør for forretningsutvikling i NEL ASA.
Selskapets datterselskap H2 Logic har nå lansert en ny generasjon fyllestasjoner som skal løse dette problemet.
Den nye stasjonen, som heter CAR-200, klarer på levere 100 kg hydrogen i løpet av tre timer og 200 kg H2 i løpet av en dag.
Det er tre ganger så stor kapasitet som på fyllestasjonene H2 Logic så langt har levert mer enn 25 av til sju land i Europa.
Den første settes opp på Kjørbo i Bærum kommune og skal være klar til høsten. Her skal det produseres hydrogen på stedet med overskuddsenergi fra et plusshus.
Dette blir en av tjue hydrogenstasjoner som Uno-X Hydrogen har planer om å bygge innen 2020.
- Flere detaljer: Slik blir den første Uno-X-hydrogenstasjonen
Kan bygge 300 i året
Mens dagens generasjon H2 Logic-stasjoner tar opp 30 kvadratmeter plass, krever den nye stasjonen kun 10 m2.
Innmaten består av nye og patenterte teknologiløsninger som blant annet handler om kraftigere kompressorer og kjøleanlegg.
Forbedret kjøling tillater dessuten å plassere dispenseren («pumpa») inntil 50 meter fra de øvrige komponentene.
Dispenserløsningen er dessuten blitt langt mindre slik at den nå tar cirka en tredel av plassen til ei ordinær bensinpumpe.
På stasjonene som hittil har vært produsert, hadde alle komponenter i samme boks, blant annet med hydrogenlagertankene på taket.
Nå er lagertankene separert fra kompressormodulen, og skal gjøre dette til en langt mer fleksibel løsning.
– Det er dessuten viktig at dette er en stasjon som er tilpasset serieproduksjon, sier Simonsen.
Den nye fabrikken i Herning midt i Danmark skal være ferdig neste år og dimensjoneres for å produsere 300 fyllestasjoner i året ved full kapasitet.
- NEL står for «norsk elektrolyse»: «Coca-Cola-oppskrift» kan gjøre hydrogen til nytt norsk industrieventyr
– Under 0,1 prosent i 2027
Så gjenstår det å se hva behovet blir.
En fersk rapport fra IHS Automotive anslår at det i 2027 vil bli produsert rundt 70 000 hydrogenbiler globalt.
Det er atskillig mer enn i dag, men vil fortsatt utgjøre mindre enn 0,1 prosent av den totale bilproduksjonen.
Mens det i dag finnes kun tre hydrogenbiler i serieproduksjon, Toyota Mirai, Hyundai ix35/Tucson og Honda Clarity, anslår de amerikanske analytikerne at det om elleve år vil være 17 ulike modeller å velge blant.
Analyseselskapet betegner dette som hydrogenbilenes tredje bølge, men understreker samtidig at det nå eller aldri for denne teknologien:
Hydrogenbilene har fortsatt et visst fortrinn når det gjelder rekkevidde og tiden det tar å fylle tanken. Samtidig blir elbilenes batterier stadig billigere og med høyere energitetthet.
– Dersom ikke dette utnyttes, vil hydrogen forbli et nisjeprodukt for veitransport, skriver IHS.
Rapporten omtaler også problemene knyttet til infrastruktur, inkludert det H2 Logic nå forsøker å gjøre noe med:
Ifølge rapporten deler dagens globale brenselcellebiler kun på i overkant av hundre offentlig tilgjengelige hydrogenfyllestasjoner rundt om i verden.
IHS skriver at mens ladestasjoner er relativt rimelige å sette opp, er hydrogenstasjoner meget kostbare - gjerne over tre millioner dollar per enhet.