Hittil har elbileiere kunnet nyte godt av ABB sine hurtigladestasjoner i Bergerveien i Asker og Ole Deviks vei i Oslo. Dette har tillatt gratislading i en korridor inn mot Oslo, hvor svært mye av elbiltrafikken i området går.
Nå skal ABB-laderne overtas av selskapet Grønn Kontakt. Ladestasjonene vil underlegges deres betalingsordning i løpet av januar, sier selskapet i en pressemelding.
Man vil da måtte registrere seg hos Grønn Kontakt og motta et RFID-kort for å få tilgang på stasjonene.
Les også: Dette mener ekspertene om transporten i 2040
Vanskelig med gratismodell
Daglig leder Jan Pedersen tror elbileierne i området vil ta dette med fatning.
– Det er allerede en rekke ladere som er lagt under betalingsordning, spesielt hurtigladerne. Man ser at det er veldig vanskelig å opprettholde en bærekraftig gratismodell på dette, sier han til Teknisk Ukeblad.
Grønn Kontakt er et av flere selskaper som tar betalt for elbil-lading, med ulike betalingsløsninger.
– Vi har allerede våre ladere på strekningen fra Kongsberg til Lier. Når vi har laderne i Asker og Oslo i tillegg, så kan vi tilby ladeinfrastrutur helt inn i Oslo til våre kunder.
Les også: Slik kan norsk transport se ut i 2040
Mellom 75 og 25 kroner
Ifølge Pedersen er dette er en av de korridorene med flest elbiler i Oslo-området.
– Jeg vil tippe at 50 prosent av elbilene i området benytter korridoren, da snakker vi kanskje om 10.000 biler, sier han.
De to stasjonene begynte som testladere fra ABB. De var først åpne for ABB-ansatte, og siden for alle.
– Dette er veldig velbrukte ladere. Så får vi se om folk kommer til å fortsette bruke dem når vi innfører betaling.
Han forteller at ladeprisen avhenger av hvilket abonnement man har, og hvor ofte det lades. Prisen ligger på mellom 75 og 25 kroner per lading.
Dette er det viktigste elbil-godet for kjøperneLes også:
Bra at det koster
Grønn Bil (uavhengige av Grønn Kontakt) er et samarbeid mellom Innovasjon Norge, Transnova, Zero, og Kommunenes Sentralforbund om innfasing av elbiler og infrastruktur i Norge. Prosjektleder Ole Henrik Hannisdahl mener det er bra at det blir ferre gratisladere.
– Dette gjør at det blir mer lønnsomt å bygge ut infrastruktur. Snittbelastning (per døgn) på ladestasjoner med betaling er på åtte prosent. ABBs gratisstasjoner har en belastning på 21 prosent. Betaling må til for at det skal bli mulig å drive lønnsomt for alle operatører.
Denne omleggingen vil innebære at så å si alle hurtigladere på Østlandsområdet koster penger. Unntaket er Skedsmo Parkerings hurtiglader i Lillestrøm.
Les også:
Ingen brems for elbilen likevel