Veihull-varsling. Det er et av Jaguar Land Rovers kommende bidrag til forbedret sikkerhet og veivedlikehold.
Deler demperdata
Prosjektet er todelt. Første steg er å bruke informasjonen som allerede i dag hentes inn av bilens sensorer, og som brukes til å tilpasse understellet til veidekket, og dele denne i sanntid med andre biler.
Som bilprodusenten skriver: Informasjonen som i dag handler om å gjøre kjøreturen mest mulig komfortabel for hver enkelt, kan også gjøres om til «big data» som deles til nytte for andre bilister.
I dag kommer veidekkedataene først etter at bilen har kjørt der.
Neste steg i prosjektet handler om å utvikle en framoverpekende sensor som scanner veien foran bilen og gjenkjenner dårlig underlag, hull, åpne kumlokk og lignende.
Han grunnla Tesla: Han grunnla Tesla. Her er hans nye selskap
Autonomi
Målet er å lage et system som gjør en vurdering av hvor alvorlig skaden på veien er og som er i stand til å automatisk styre bilen unna eller stoppe dersom det er nødvendig for å unngå stor skade eller ulykke.
I veihull-varslingsprosjektet har forskningsavdelingen i Jaguar Land Rover også et samarbeid med bystyret hjemme i Coventry for å se hvordan all denne informasjonen kan brukes til å gjøre vegvedlikeholdet mer effektivt.
Ifølge bilprodusenten har dårlige veier skylda for skader til en samlet kostnad på 2,8 milliarder pund (34 milliarder kroner) i året i Storbritannia.
Les også: Forskere klør seg i hodet over mystisk kumlokk-fenomen
Rullende værstasjoner
Såkalt road status information-teknologi (RSI) er også i ferd med å testes i Norge.
I februar ble en testflåte på rundt 50 volvoer satt i drift i Oslo-området.
Disse skal samle inn løpende data om blant annet vær, føre, friksjon, temperatur og nedbør - og sender disse dataene lvidere via en nettsky-løsning.
Planen er å tidoble testflåten til 500 biler kommende vinter.
Dette er et nordisk prosjekt der samarbeidspartnerne er Statens vegvesen, Trafikverket, Volvo, Sintef, NTNU, VTI, Universitetet i Gøteborg, Luleå tekniske universitet, Road IT og Klimator.
Prosjektet inngår i Statens vegvesens forsknings- og utviklingsprogram «Smartere vegtrafikk med ITS» og skal vare ut 2017.
Les også: Nå blir det vanskeligere å få bilen gjennom EU-kontrollen