Denne uken ble det kjent at oljeselskapet Centrica har valgt å bygge ut Butch-funnet gjennom en subseatilkobling til Ula-feltet. Utbyggingen skal koste mellom 6 og 7 milliarder kroner.
Men i forbindelse med utbyggingen har selskapet tatt i bruk en boreløsning som selskapet mener er en ren verdensnyhet, der de borer både sikrere og billigere.
Inspirasjonen er hentet fra vegvesenet og deres kjerneprøvetaking fra Rogfast-prosjektet i Rogaland.
Les også: Oljearbeidere vil tvinge oljebransjen til «det kjedeligste man kan gjøre»
– Våknet etter Rogfast
Boremetoden Centrica og partnere har tatt i bruk, er såkalt «open water coiled tubing drilling» - eller kveilerørsboring.
Konseptet tilhører selskapet Island Offshore, og ble tatt i bruk for første gang innen olje- og gassvirksomheten i forbindelse med boringen av et såkalt pilothull på Butch-feltet.
– Etter at vi gjennomførte Rogfast-prosjektet med stor suksess, hadde vi i samme øyeblikk kvalifisert teknologien vår. Da opplevde vi at det våknet en del folk i oljeselskapene, sier Per Buset, avdelingsleder for topphullsboring i Island Offshore ifølge en melding.
– De forstod at samme teknologien kunne brukes til å bore øverste del av en brønn for å sjekke etter grunn gass, sier.
Boremetoden bygger på andre coiled tubing-operasjoner, som for eksempel fra brønnintervensjon.
Norsk teknologi i oljens «hall of fame»: Prosjektet ble lagt dødt - nå får norske oppfinnere plass i oljens «Hall of Fame»
– Borefolkene svever
I stedet for at man borer ved hjelp av et stigerør (riser) med stiv borestreng fra en dyr borerigg, har man kveilet røret som på en trådsnelle, og benytter et intervensjonsfartøy som er mye billigere enn en rigg.
– Det er ikke ofte du ser våre borefolk sveve på skyer. Men det gjør de nå. Dette er en verdensnyhet, man borer både sikrere og billigere, sier pressetalsmann i Centrica, Tom Gederø til Teknisk Ukeblad.
Han anslår at kveilerørsboringen har nær halvert borekostnadene på piloten.
Prosjektleder for «Butch Pilot», Espen Kopperud sier til at det er grensesprengende å bruke kveilerørsboring på denne måten.
– Det nye er at man har en undervannsinjektor – et maskineri med en rulle som skyver og drar coilen inn og ut av hullet. Der har vi et maskineri som står på havbunnen, samt at det er en injektor som står oppe på fartøyet. Funksjonen på den siste injektoren er ikke noe særlig mer enn at den holder kveilen i strekk, sier Kopperud.
Les også: Dette feltet er en av de viktigste grunnene til at oljeprisen stuper
– Tryggere metode
Han sier at i tillegg til at man kan bruke rimeligere fartøy til å gjøre operasjonen, er metoden også svært mye tryggere. Kanskje spesielt i forbindelse med boring av pilothull.
– Vi boret pilothull for å sjekke om det var grunn gass der de fremtidige produksjonsbrønnene på Butch skal være. Grunn gass kan ende opp med gassutblåsninger, og vi sjekker derfor på forhånd for å se om det vil være trygt å bore produksjonsbrønner, sier Kopperud.
Han forklarer at dersom det skulle oppstå en utblåsning, vil det være mye enklere å flytte seg med kveilerørskonseptet.
– Da kunne vi bare matet ut coilen og trekke oss av lokasjon, for deretter å pumpe ned drepeslam. Da vil fartøyet stå et stykke unna, man slipper gass på fartøyet, samt at man slipper nedstengning og eksplosjonsfare, sier han.
Det var det dynamisk posisjonerte fartøyet Island Constructor fra Island Offshore som stod for boringen. Selskapet bak konseptet er storfornøyde med det de ser på som en historisk boring.
– Å benytte en rigg til å bore pilothull ville vært mye mer kostbart enn fra en innretning som Island Constructor. Det ville bety store kostnader å flytte riggen på lokasjon dersom man skulle treffe på grunn gass, sier prosjektleder i Island Offshore, Anders Olsen i en melding om konseptet.
Bli med inn: Slik bor offshorearbeiderne på Norges største boligrigg