Ingeniør i bedriften OneLogin i San Fransisco, Isis Wenger, ble spurt om å være med i en rekrutteringskampanje for arbeidsgiveren sin, som én av fire medarbeidere.
Kampanjeplakatene, med bilde av Wenger og hennes kollegaer og noen sitater, ble hengt opp på buss- og togstasjoner i San Fransisco-området, i tillegg til noen ekstra bilder av Wenger rundt om i byen, for å vise fram kvinner i teknologiyrker, skriver techcrunch.com.
Reaksjonene hun fikk i etterkant var ikke bare av det snille slaget.
– Jeg var ikke klar for den mengden oppmerksomhet kampanjen har gitt meg. (...) Noen av tilbakemeldingene har varmet hjertet mitt, mens andre synes jeg er ganske sjokkerende, skriver hun i et blogginnlegg.
Les også: Hver fjerde kvinnelige ingeniør har opplevd å bli diskriminert på jobben
Negative kommentarer
For ikke alle mener bildet av Wenger viser et realistisk bilde av hvordan enn ingeniør ser ut.
En kommenterer på et bilde av plakaten som er lagt ut på Facebook, at det ser ut som om bedriften forsøker å appellere til kvinner, men nok treffer menn bedre.
– Men det var kanskje det som hele tiden var intensjonen. Men jeg er overrasket over at folk med hjerner mener sitatet er troverdig i det hele tatt, og om kvinner spesielt kjøper dette bildet av hvordan en kvinnelig software-ingeniør ser ut, skriver vedkommende.
En annen skriver at dersom målet med kampanjen er å rekruttere flere kvinner, så ville det vært bedre å velge et bilde av et varmt smil, i stedet for et sexy flir.
Wenger forklarer i blogginnlegget at kampanjen på ingen måte er et forsøk på å fremstille «hvordan en kvinnelig ingeniør ser ut».
– Dette er bare meg, et eksempel på én ingeniør i OneLogin. Reklamen skal være autentisk. Mine ord, mitt ansikt, og i mine øyne så er det akkurat det det er, skriver hun.
Fra sjø til land: Disse bransjene på land skriker etter oljeingeniører
– Handler ikke om kjønn
Software-ingeniøren fortsetter med å skrive at det ikke er meningen at rekrutteringskampanjen skal rette seg mot et spesielt kjønn.
– Dette er en reklame rettet mot ingeniører. Segregerte tankemåter som dette bidrar kun til å videreføre kjønnsdiskriminerende mønstre i teknologibransjen, skriver Wenger.
Hun mener de negative kommentarene til reklameplakaten med bilde av henne, er et godt eksempel på typen kjønnsdiskriminering som finnes i bransjen.
Deretter går hun videre til å oppfordre andre likesinnede til å dele sine meninger og bilder, slik at de kan endre oppfatningen om hvordan en ingeniør ser ut, ved hjelp av emneknaggen #ILookLikeAnEngineer.
Les også: Dette er ingeniørstudentenes drømmearbeidsgivere
Twitter-engasjement
Og engasjementet har spredd seg. #ILookLikeAnEngineer trender på Twitter, i hvert fall i San Fransisco, og har mange hundre, om ikke tusenvis, av innlegg.
Både mannlige og kvinnelige ingeniører har lagt ut bilder av seg selv, for å bidra til vise mangfoldet blant ingeniører.
Saken er også omtalt i en rekke medier.
– #iLookLikeAnEngineer er kjønnsnøytralt. Utseende og antallet X-kromosoner en person har kan ikke måle hvor dyktig en ingeniør er. Målet mitt er å redefinere «hvordan en ingeniør skal se ut», fordi jeg mener det vil være et steg mot å eliminere underbevisste fordommer som virker mot mangfoldet innen teknologi, sier Wenger til techcrunch.com.
Les også: Hadde dårlig samvittighet: Klarte ikke mer enn seks år i oljeindustrien
Også tema i Norge
Kjønnsdiskriminering blant ingeniører er ikke bare tema i USA.
Teknisk Ukeblad omtalte i juni en svensk undersøkelse som viser at hver fjerde kvinnelige ingeniør sier de har opplevd å bli diskriminert på arbeidsplassen på grunn av kjønn.
Nito gjennomførte også i januar 2013 en undersøkelse blant sine medlemmer om diskriminering: «Har du i din yrkesaktive periode opplevd å bli diskriminert?»
19 prosent av de 399 kvinnene som svarte på undersøkelsen, svarte at de hadde opplevd å bli diskriminert på jobben, med kjønn som årsak til diskrimineringen.
I en masteroppgave fra 2014 om kvinnelige sivilingeniørstudenters erfaringer, kommer det også fram at de kvinnelige studentene opplever diskriminerende mekanismer, skriver Kifinfo.no.
Studentene i studien fortalte om en jevn strøm av kjønnsstereotypiserende vitser og kommentarer, og at de selv opplevde det som vanskelig å si fra de gangene de syntes noe var støtende, nettopp for ikke å bli enda mer synlige på grunn av sitt kjønn.
Andre fortalte om mannlige studenter som ikke ville ta imot hjelp fra sine kvinnelige medstudenter, og at de som kvinner generelt måtte jobbe hardere for å bli tatt seriøst.
Les også: Syv råd å følge når arbeidsplassen din skal nedbemanne