HAUGESUND: Selv det aller største spesialfartøyet i offshore, North Sea Giant, er for lite til å håndtere de største subseakonstruksjonene som snart skal utplasseres. Behovet åpner seg for enda større fartøy.
Technip er klare til å se på det, men Subsea 7 nøler.
Technip er allerede i gang med å bygge om verdens største offshore konstruksjonsskip, North Sea Giant. Selskapet fikk kontrakt på marine operasjoner til Åsgard gasskompresjon, men må gjøre tilpassinger.
Modulene som skal ned i bunnrammen til Åsgard-prosjektet er så store og tunge at Technip måtte designe et spesialarrangement for å kunne senke byggeklosser ned til bunnrammen.
Den største, kompressormodulen, veier 281 tonn og er 11 meter lang, 7,6 meter bred og 10,8 meter høy.
I 2014 skal North Sea Giant i tørrdokk og utstyres med et sidemontert tårn med to vinsjer med hivkompensasjon og annet spesialutstyr. Nøyaktige beregninger og modelleringer er gjort for å sikre at utstyret skal virke, at det tåler påkjenningene og ikke blir ødelagt, spesielt i den kritiske skvalpesonen.
Les også: Om 10 år kan vi se skip uten mannskap
Bekymret
Statoil ser med bekymring på at det ikke er store nok skip til å håndtere framtidige subseautbygginger.
Det er spesielt til vedlikehold – når moduler skal heises opp for reparasjon og så senkes ned igjen – at det er kritisk.
Blir operasjoner avbrutt eller utsatt på grunn av for dårlig vær for dagens skip, kan det bli kostbare opphold. For å kunne håndtere tyngre moduler, må skipene også bli større – både for å håndtere dimensjonene og for å være stabile arbeidsplattformer i dårlig vær med opp til 4,5 meter signifikant bølgehøyde. Bruk av rigg blir for kostbart.
Statoil har startet et internt arbeid med å vurdere nye skipstyper med større moonpool (brønn i skroget) og god krankapasitet.
– Vi utfordrer de største aktørene. På Åsgard er den største modulen på 300 tonn. Vi ber dem om å se på skip som kan håndtere opp mot 400 tonn og med større moonpooler, kanskje opp mot 17 ganger 17 meter, sier prosjektleder for Gullfaks C gasskompresjon i Statoil, Bjørn Birkeland.
Les også: Norske verft taper tre av fire kontrakter
Tar utfordringen
Direktør for salg og forretningsutvikling i Technip, Tim Crome, er lydhør for Statoils ideer. Han ser at utviklingen går mot havbunnsfabrikk og større moduler. Da må nødvendigvis også skipene for IMR (intervention, maintenance and repair) bli større.
– Vi ser på utfordringen fra Statoil som en veldig interessant mulighet til å kombinere vår erfaring med tungt konstruksjonsarbeid med vedlikehold av store subseamoduler. Technip er definitivt åpen for tanken å bygge et stort IMR-skip av denne typen, sier Crome til Teknisk Ukeblad.
Regionsjef for Subsea 7 i Norge, Regis Rougier, er skeptisk til å bygge større konstruksjonsskip.
– Det er en grense for hvor lønnsomt det er å bygge så store og kompliserte skip. De skal ha beskjeftigelse mellom jobber på de store kompresjonsanleggene på Åsgard, Gullfaks C og Ormen Lange også, sier han.
Subsea 7 fikk tidligere i år overlevert Seven Viking.
– Det tok tre år å bygge, har veldig mye og komplisert ekstrautstyr og det tar lang tid å forberede jobber. Jeg tror vi nærmer oss en grense for hvor store og avanserte skipene kan være for at det skal være en fornuftig økonomi i dette, sier han.
Han er kategorisk i å si at Subsea 7 ikke vil bestille et så stort skip uten å ha konkrete oppdrag i sikte.
– Jeg vil ikke utelukke at noen redere kan skule litt bort på hverandre og at en til slutt tar skrittet, sier han.
Rent teknisk er det ikke noe problem å få plass til en moonpool på 16x16 eller opp til 17 meter på et 30 meter bredt skip. Men det må mye stål til for å opprettholde stivhet og styrke i skroget.
Les også:
Se inne i livbåten når den stuper 30 meter