I løpet av året skal NEL og i samarbeid med Uno-X bygge minst én av tjue planlagte hydrogenstasjoner i Norge.
Samtidig er selskapet HYOP i ferd med å bygge ut og ruste opp fem stasjoner i Oslo-regionen i løpet av 2016.
– Konkurranse på dette området er positivt og bidrar til å sende et tydelig signal om at hydrogen som drivstoff for personbiler er noe som er kommet for å bli, sier Ulf Hafseld, som er daglig leder i Hyop AS.
- Virkningsgraden skal opp: Nå kommer den første av 20 nye hydrogenstasjoner
Kun én modell i salg
Dermed kan de se ut som at det i løpet av 2016 blir større konkurranse på drivstoffleveransene enn på selve bilene.
Fortsatt er det kun én hydrogenbil som er mulig å kjøpe i Norge: Hyundai ix35 FCEV, som har vært i produksjon i ganske nøyaktig tre år nå.
Riktignok er Toyota Mirai på vei, og det kan muligens bli mer enn én demonstrasjonsbil i Norge i løpet av 2016.
- Koster mindre og yter mer: Så store framskritt har Toyota gjort med sin hydrogenteknologi
Konkurrenten eier teknologi
Hyop AS ble stiftet for fire år siden og overtok blant annet driften av Statoils hydrogenstasjoner, som havnet hos dem etter Hydro-fusjonen.
Nå kommer det altså ytterligere en aktør inn med store ambisjoner om å bygge hydrogeninfrastruktur også her til lands:
– Det fører nok til at vi må agere litt annerledes i hydrogenmiljøet. I tillegg til å bygge ut infrastruktur er NEL også en teknologileverandør, og det kan bli utfordrende å kjøpe teknologi fra konkurrenten, mener Hafseld.
NEL ASAs danske datterselskap H2 Logic har levert en rekke hydrogenstasjoner rundt om i Europa, også i Norge. For eksempel Hyops stasjon på Gaustad.
- Pakker hele brenselcellesystemet under panseret: Her er Hondas nye hydrogenbil
Sentrale plasseringer
Hyop AS har i dag fire hydrogenstasjoner i drift: Gardermoen, Herøya ved Porsgrunn og Økern og Gaustad i Oslo.
Nå er selskapet i ferd å flytte på stasjonene og samtidig øke kapasiteten med blant annet nye høytrykkstanker og kompressorer.
Økern-stasjonen flyttes til Høvik i Bærum kommune. Dersom byggesøknaden går i orden, skal stasjonen bygges på Høvik kirkes eiendom rett ved E18.
Gaustad-stasjonen flyttes til Ryen.
Begge disse stasjonene skal være klare i løpet av 2016.
I tillegg skal Hyop bygge en ny stasjon ved E6 på Hvam ved Olavsgård i Skedsmo kommune. Denne skal være i drift mot slutten av året eller tidlig i 2017.
Stasjonen ved Oslo lufthavn ble flyttet fra sin opprinnelige plassering i Drammen i fjor sommer.
- Null til hundre på under sju sekunder: Audi lanserer lynkjapp hydrogen-suv
Del av europesk nettverk
Hyop deltar i prosjektet Hydrogen Mobility Europe (H2ME) som skal bygge 29 hydrogenstasjoner i Europa.
Høvik-stasjonen blir en del av dette nettverket og delfinansieres av disse EU-midlene og Akershus fylkeskommune.
I tillegg har Hyop søkt om å være med videre i fase to, der midlene i første omgang vil gå til å bygge opp stasjonene på Ryen og Hvam.
– Det viktigste nå er å få på plass robuste stasjoner med god nok kapasitet, slik at alle kunder er garantert hydrogen når de trenger det, sier Hafseld.
Han røper at et mulig neste utbyggingstrinn kan være Gol og Lillehammer.
– Da kan vi forsyne fritidsbruk og åpne korridorene mot Bergen og Trondheim. Med stasjoner også i disse byene, begynner Østlandet og Sør-Norge å bli et interessant område å eie en hydrogenbil, mener Hafseld.
- Trosser virkningsgraden: Trosser virkningsgraden: Derfor produserer japanerne hydrogenbiler
Ny Hyundai
Hyundai er altså eneste leverandør av hydrogenbiler i Norge enn så lenge. I dag kjører det rundt 30 Hyundai ix35 FCEV i Norge.
Den koreanske bilprodusenten har hittil levert om lag halvparten av hydrogenbilene som går i Europa.
– Jeg tror det blir verdifullt å få på plass godt synlige stasjoner som for eksempel den på Høvik. Det kan nok bidra til å vekke interessen hos en del, mener Morten Brusletto, som er pr-sjef for Hyundai i Norge.
Ifølge ham planlegger Hyundai å lansere en ny hydrogenbil i 2017.
I motsetning til dagens modell, som er en ombygd suv, skal den nye bilen designes fra bunn.
Selskapet har nettopp lansert modellen Ioniq som kommer både som ladbar og ikke-ladbar hybrid og i ren batterielektrisk utgave.
– Etter det jeg har fått informasjon om, er det ikke planlagt en hydrogenversjon av Ioniq. Hydrogenbilen blir nok en helt ny modell, sier Brusletto.