INDUSTRI

Det norske kystvaktfartøyet ble reparert på verft med nordkoreanske arbeidere

Nå lover Nauta-verftet at det blir slutt.

KV Barentshav ble reparert ved Nauta-verftet i Polen etter en grunnstøting i 2011. Her er skipet ved en annen anledning.
KV Barentshav ble reparert ved Nauta-verftet i Polen etter en grunnstøting i 2011. Her er skipet ved en annen anledning. Bilde: Remøy
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
31. aug. 2016 - 15:01

I desember 2011, i forbindelse med et søk- og redningsoppdrag, grunnstøtte Kystvaktfartøyet KV Barentshav utenfor Andenes. 

Fartøyet måtte repareres, og ble sendt til Nauta Ship Repair Yard i Gdynia, Polen. 

Verftet har over flere år benyttet seg av underleverandører som ansetter nordkoreansk arbeidskraft, i likhet med naboverftet Crist.

Det bekrefter Nauta-verftets eierselskap, Mars Shipyard & Offshore, overfor Teknisk Ukeblad. 

Ifølge en rapport fra Leiden University har disse arbeiderne vært å anse som tvangsarbeidere. 

Jobber der ut måneden

Ifølge Mars arbeider de nordkoreanske arbeiderne der fortsatt, men samarbeidet med underleverandørene avsluttes nå i slutten av august. 

– Fra slutten av denne måneden (august, red.anm) vil ikke nordkoreanske arbeidere lenger jobbe på våre prosjekter, ifølge pressetalskvinne Natalia Soldecka. 

Hun hevder at nordkoreanerne ikke arbeidet på KV Barentshav. 

– Vi gjorde jobben på fartøyet i 2012. Ingen nordkoreanske arbeidere var involvert i dette, ifølge Soldecka. 

Forsvaret leier KV Barentshav fra Remøy Management. De er ansvarlige for teknisk drift av fartøyet, som blant annet inkluderer vedlikehold og skadeutbedring. 

– Vi har ikke hatt noe kunnskap om Nauta Ship Repair Yard og dets arbeidsstokk. Vi er i dialog med Remøy Management om denne saken og de har bekreftet at dette også er ukjent for dem, ifølge Marianne Øiahals, informasjonsdirektør i Forsvarsmateriell. 

– På generelt grunnlag er den type arbeidskraft som Teknisk Ukeblad beskriver ikke akseptabelt under de kontrakter Forsvarsmateriell inngår, sier hun. 

Vurderer gjennomgang av saken

Øiahals sier at det nå vurderes om de må se nærmere på saken.  

– På bakgrunn av denne saken og de undersøkelsene som er gjennomført vil vi nå vurdere behov for gjennomgang av saken i samråd med Kystvakten og Remøy Management som eier fartøyet, sier hun. 

Remøy Management opplyser til Teknisk Ukeblad at de ikke var klar over at nordkoreanske arbeidere jobbet ved verftet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

De vet heller ikke om det var nordkoreanske arbeidere knyttet til reparasjonene på KV Barentshav. 

– Vi har få muligheter til å sjekke ut dette nå fem år etter, sier administrerende direktør Even Toreson Remøy til Teknisk Ukeblad. 

Han sier at de har sjekket med mannskapet som hadde ansvaret for oppfølgingen av reparasjonsoppdraget om de har observert noe som kan tyde på eller indikere at det arbeidet nordkoreanere ombord. 

– De bekrefter at de ikke har gjort observasjoner eller kan huske hendelser som peker i den retning, sier Toreson Remøy. 

Han forteller videre at dette er eneste gang de har benyttet seg av dette verftet. 

– Det fantes ikke kapasitet hos norske verft til å kunne utbedre en skade med dette omfanget i denne perioden.

– Den type arbeidskraft som TU beskriver er overhode ikke akseptabelt, legger han til.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.